WFC Just Kidz: ‘Zo’n eerste keer is altijd even aftasten’
De standhouders die afgelopen zondag en maandag aanwezig waren vonden het een gemoedelijke, gezellige en goed georganiseerde beurs. Maar; het had wat hen betreft ook wat drukker mogen zijn. Hoewel dat ook positieve kanten had. De mensen die er waren kwamen heel gericht en er was genoeg tijd om de collectie samen door te nemen. Door de lagere standprijzen – in verhouding met die van Market by Kleine Fabriek – kregen kleinere en startende merken de kans om hun nieuwe collecties te laten zien. Ook bleek de interesse breder, een aantal standhouders viel het op dat bezoekers opvallend vaak voor meer dan alleen kleding kwam: bijverkoop zoals knuffels, maillots en schoentjes waren populair.
Open uitstraling
Organisators Ruben Worms van de gelijknamige agentschap en Mike Cats van World Fashion Centre keken grotendeels tevreden terug op de twee beursdagen. Cats: “We hoorden veel positieve geluiden over onder andere de uniformiteit van de beurs. De grootte van de stands verschilde niet veel, hierdoor kregen zowel kleine als grote merken goed de ruimte en raakte niemand in een verdomhoekje.” Dat de stands kant-en-klaar werden opgeleverd was ook een succes. Standhouders hoefden hun stand alleen nog met hun collecties en het nodige campagnemateriaal in te richten. “Alle standbouw was van onszelf, de merken hadden er geen omkijken naar. Er moest alleen nog maar gedecoreerd worden. En omdat we de stand aan de binnenkant laag hebben gehouden zagen bezoekers in een oogopslag waar iedereen stond, die open uitstraling was voor ons erg belangrijk”, aldus Cats.
Verbeterpunten
Acht jaar geleden sloot het doek voor WFC Just Kidz. Oprichter van het eerste uur Ruben Worms vond het een feest om zijn beurs nieuw leven in te blazen. “Het is toch m’n kindje, destijds heb ik de beurs zelf opgezet. Ik weet nog dat ik de naam samen met mijn toenmalige stagiair heb bedacht. Toen Market by Kleine Fabriek stopte dacht ik: ik wil m’n collecties toch kunnen laten zien. Samen met Mike hebben we de koppen bij elkaar gestoken en onze ideeën samengevoegd.” Worms is blij met het eindresultaat. Hoe het de volgende editie beter kan ziet hij ook. “Er kunnen zeker meer bezoekers bij, daarom willen we voor de volgende editie vroeger gaan zitten, het moest nu allemaal vrij snel geregeld worden. Zowel wij als de deelnemers moeten meer mensen uitnodigen. Maar ik besef ook wel dat dit weer de eerste keer is, zo’n aftrap is voor iedereen even aftasten.”
Positieve geluiden
Plannen voor een volgende zomereditie zijn al gemaakt, die vindt waarschijnlijk midden juli plaats. Worms wil de exacte datum van de tweede editie eerst voorleggen bij de deelnemers. “We moeten eerst peilen wanneer de vakantieperiodes zijn ingepland en wanneer de collecties er allemaal zijn. Het is natuurlijk belangrijk dat alle merken hun waar kunnen laten zien. Wij zijn in ieder geval positief, alle aanwezigen zijn happy en er zijn nu al nieuwe aanmeldingen voor juli. We gaan voor een minstens zo positieve zomerbeurs, maar dan met nog meer bezoekers.”