TOP

Welke modelabels introduceerden een kindermodecollectie in 2018?

Het afgelopen jaar was roerig voor de kindermodebranche. Merken gingen failliet, er kwamen compleet nieuwe merken bij én: een aantal grote modenamen introduceerden een kindermodecollectie.

Calvin Klein

Het Amerikaanse modelabel Calvin Klein Jeans heeft begin deze maand een kindermodelijn voor kids van 4 tot en met 16 jaar gelanceerd. Deze eerste Spring 2019 collectie bestaat uit 50 items voor meisjes en 48 items voor jongens, met prijzen variërend tussen 25 en 180 euro. De inspiratiebron is de West Coast surfcultuur uit de jaren zeventig: met onder andere head-to-toe denimlooks en hoodies met een Route 66-print. Delen van de collectie bestaan uit milieuvriendelijke materialen en de kidscollectie zal verkrijgbaar zijn in diverse Europese warenhuizen en online.

Calvin Klein

Daily Paper

Het hippe Amsterdamse streetwearlabel Daily Paper verkoopt sinds 30 november van dit jaar ook een kinderlijn, zowel in de flagshipstore als op de website. De eerste wintercollectie van deze Daily Paper Baby Line bestaat uit joggers, hoodies, rompertjes en slabbetjes in diverse kleuren, met prijzen variërend tussen de €14,95 voor een slab en €59,95 voor een hoodie.

Superdry

Het najaar van 2019 wordt ook het startschot voor de eerste kinderkleding van het Engelse merk Superdry. Deze collectie, bedoeld voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar, bestaat uit zo’n 200 kledingstukken voor zowel jongens als meisjes. Superdry-topman Euan Sutherland zegt in een reactie aan Drapers dat de lancering incrementele inkomsten inhouden waar het bedrijf geen gebruik van had gemaakt: “Als je naar onze klantenkring kijkt, is 25% 16 tot 25 jaar oud en 15% jonger dan 16 jaar. Wij geloven dat het een kans is om het merk bij een jongere klant te introduceren. Ik denk dat het een incrementeel segment is dat we jarenlang hebben gemist.”

Juicy Couture

Voor de lente/zomer van 2019 introduceert Juicy Couture twee collecties voor meisjes onder de bestaande labels Juicy Couture Black Label en Juicy By Juicy Couture label. Het merk beschrijft de kinderkleding als contemporary, casual sportswear. De Juicy By Juicy collectie zal bestaan uit items zoals mesh sports T-shirts, een T-dress, een sweat dress en een bomberjack gedecoreerd met de Juicy logo’s en een fruitprint. De Juicy Couture Black Label collectie bestaat uit – zoals het merk dat omschrijft – fruitige kleuren en zachte, neutrale zomertinten, met items zoals T-shirts, hoeden en de bekende velours trainingspakken. De collecties zijn exclusief verkrijgbaar in Europa.

G-Star

Ook het Nederlandse G-Star koos dit (na)jaar voor uitbreiding in de vorm van kinderkleding. Het denimlabel gaat samenwerken met de Franse Kidiliz Group. De wintercollectie 2019/2020 wordt in juli 2019 gepresteerd. De kleding is bedoeld voor kinderen tussen de 3 en 16 jaar en bestaat uit twee hoofdcollecties per jaar. De items zullen worden geïnspireerd door de bekende stijlen van de volwassen collectie van G-Star en zullen te koop worden aangeboden in Kidiliz multibrand stores, Kidiliz verkooppunten en G-Star.com.

Gstar kidswear 2018

Cos

Het Zweedse Cos kondigde dit najaar een forse uitbreiding van het kinderassortiment aan. Niet alleen is de maatrange uitgebreid, zodat vanaf oktober kinderen tot en met tien terecht kunnen bij de ‘grote zus’ van H&M, het merk verkoopt sinds eind november nu ook via de webshop artikelen zoals boeken en speelgoed van andere partijen. Vanaf november is er tevens een nieuwe babylijn gelanceerd bestaand uit unisex rompers, cardigans en dekens voor de leeftijd van 0 tot en met 12 maanden.