Webshops willen zwarte lijst voor slechte klanten
Webshops krijgen geleverde artikelen lang niet altijd keurig terug gestuurd van klanten, meldt nieuwszender NOS. De nieuwsrubriek sprak onder meer modewebshop Suitable die vertelde dat kleding soms gedragen en gewassen terugkomt en dat de klant vervolgens het volledige aankoopbedrag terug eist.
Wijnand Jongen, ceo van branchevereniging Thuiswinkel.org, ziet dat dat vaker gebeurt en niet alleen bij webwinkels die modeartikelen verkopen. Paazl, een bedrijf dat logistieke software verkoopt aan webwinkels, zegt dat steeds meer webshops graag een waarschuwingssysteem zouden willen waarin ze onderling informatie kunnen uitwisselen over klanten die steevast voor problemen zorgen bij retourzendingen.
Privacybezwaren
Een zwarte lijst van ‘slechte’ klanten aanleggen is wettelijk niet toegestaan, maar Jongen van Thuiswinkel.org laat aan de NOS weten dat er nog wel wordt gekeken naar mogelijkheden om een waarschuwingslijst aan te leggen voor probleemklanten. “Tot nu toe krijgen we dit niet rond door privacybezwaren.”
De Consumentenbond, die verleden week pleitte voor aanpak van webshops die zich niet aan de retourregels houden, ziet niets in zo’n wettelijke aanpassing. Een klant moet een product kunnen zien, voelen, passen en terugsturen als het niet bevalt, zegt Joyce Donat van de bond tegen de NOS. De meeste klanten zijn te goeder trouw, vindt ze. Aanpassen van de wet op basis van een kleine groep slechte klanten zou disproportioneel zijn, volgens haar.
‘Draak van een regel’
Momenteel pleit Thuiswinkel.org in Brussel voor een wetswijziging in de retourregels, meldt Twinkle. De brancheogranisatie vindt dat de webwinkelier de gelegenheid moet krijgen om teruggestuurde artikelen te controleren op schade of gebruik. Nu is het zo dat klanten veertien dagen bedenktijd hebben voordat ze een product terugsturen en na de retourmelding nog eens twee weken heeft om het terug te sturen. De webwinkel is wel verplicht het betaalde bedrag binnen twee weken terug te storten. Dan kan het voorkomen dat de webwinkelier geen geld heeft verdiend en ook zijn product niet terug heeft gekregen. Thuiswinkel.org vindt dat een ‘draak van een regel’ en zegt bij monde van woordvoerder Martijn Hos dat de consument inmiddels volwassen genoeg is om te wachten op zijn geld.