TOP

Webshop in draagdoeken wint voor tweede keer Shopping Award [interview]

Voor het tweede jaar op rij heeft de webshop voor babydraagartikelen Von Va Voom de Shopping Award XS gewonnen in de categorie baby, kind en speelgoed. Eigenaar Maaike Postma: “Het is een signaal dat ik serieus word genomen in een branche waarin vele webwinkels opereren die helemaal geen winst maken.”

 

Von Va Voom is opgericht eind 2013 door Maaike Postma (op de foto met haar man Richard, red.). Het bedrijf verkoopt draagdoeken en –zakken en inmiddels ook wat kinderkleding en -accessoires. Sinds de oprichting zit de groei er behoorlijk in, zo vertelt Postma. Ze runt het bedrijf vanuit het hoofdkantoor in Apeldoorn. Het magazijn staat in de Achterhoek, zodat bestellingen uit zowel Nederland als Duitsland snel kunnen worden verwerkt.

Publieksprijs

De Shopping Award XS, die wordt uitgereikt aan bedrijven met een omzet tot 4 miljoen euro per jaar, heeft Postma voor het tweede jaar op rij weten te veroveren.  Hiermee liet ze partijen als Hippe-geboortekaartjes.nl, Reiswieg.nl en IkenIk.nl  achter zich. “Kennelijk doen ik iets goed”, lacht ze. “Het is een publieksprijs waarbij je op onderdelen als klantenservice, gebruiksvriendelijkheid van de site en betaalmogelijkheden wordt beoordeeld met een cijfer. Wie het hoogste cijfer heeft, heeft gewonnen. Het juryrapport hoop ik snel te ontvangen, dan kan ik zien waar ik het toch nog beter kan doen.”

Von Va Voom 3

Screenshot van de webshop Von Va Voom met een selectie van de draagzakken.

Leren

Van de winst van de Shopping Award verleden jaar heeft de webshopeigenaar ondanks haar eerste plek wel wat kunnen leren. “Toen was het laagste cijfer een 9,12 en dat had betrekking op de gebruiksvriendelijkheid. Dat heb ik verbeterd. Daarbij zijn we sindsdien sneller gaan verzenden, overgegaan naar leveren tot 22:00 uur en is het assortiment uitgebreid.”

Dashboard

Service is een belangrijke pijler voor Postma. Met haar site wil ze het de online klant zo leuk en gemakkelijk mogelijk maken, maar ze probeert dat wel zo efficiënt mogelijk te doen. Want wie denkt dat Postma een heel legertje experts heeft rondlopen, heeft het mis. Ze doet het allemaal alleen.  “Ik heb er heel bewust voor gekozen om alle aspecten van mijn bedrijf te doorgronden en een identiteit te geven. Ik wil dat op ieder aspect mijn persoonlijkheid voelbaar is. Het afgelopen jaar heb ik doorgebikkeld om er zo achter te komen wie en wat je zoekt in een personeelslid voor de betreffende taak.  In april 2017 starten de eerste werknemers, maar ik wil wel overal bij betrokken blijven. Ik zal bijvoorbeeld altijd op de klantenservice blijven mee helpen. Dat vind ik belangrijk.”

Hechting

Von Va Voom is ontstaan uit Postma’s eigen ervaring met de draagdoeken en –zakken. “Ons zoontje werd na een heftige zwangerschap ziek geboren en heeft een tijdje op de intensive care gelegen. Toen hij werd ontslagen uit het ziekenhuis adviseerde een zuster mij om hem bij me te dragen voor een goed hechting. Ik heb zo’n doek gekocht via Marktplaats en binnen een dag was ik verkocht. Ik heb hem lang zo bij me gedragen. En bij mijn zoektocht naar die doeken zag ik dat er wel aanbod was, maar dat geen enkel bedrijf er een goed e-commerce model voor had. Ik zag een gat in de markt.”

Op de kaart

Het binnenslepen van de twee Shopping Awards heeft haar bedrijf een flinke boost gegeven. Al na het winnen van de prijs in 2016, bereikte ze aan het einde van dat jaar de stand die was berekend voor de prognose voor 2017. “Door die awards sta je ineens  op de kaart, gaan overal deuren voor je open. En het is tegelijkertijd een signaal dat ik als ondernemer serieus word genomen in een branche waarin vele webshops opereren die helemaal geen winst maken. Een webshop runnen is niet zo makkelijk als het lijkt.”

Hippies

Wat de webshopeigenaar ook belangrijk vindt, is dat de prijzen kunnen bijdragen aan een positief imago van draagdoeken en –zakken. “Draagartikelen zitten toch nog in de hoek van de hippies en dat beeld wil ik wegnemen. Je kind bij je dragen is heel goed  voor zijn ontwikkeling en ik probeer voor elkaar te krijgen dat dragen normaal gevonden gaat worden. Ik heb het idee dat ik op de goede weg ben. “

Copycats

Toekomstplannen heeft Postma genoeg, al is ze wel voorzichtig met het doen van uitspraken daarover. “Als je je in de kijker speelt, verschijnen er ook veel copycats. Maar laat ik het zo zeggen, ik wil mijn aanbod verbreden en ook meer verzorgings- en zwangerschapsartikelen gaan aanbieden. Al blijven de draagartikelen de hoofdmoot.”

Foto’s: BBP Media / Rienk Toorman