TOP

Vier tips voor kindermoderetailers van Trenddag-spreker Elsemieke Beekwilder

De Trenddag op 16 mei 2017 die bij specialist in decors & display design Frans Beekwilder B.V. in Amsterdam plaatsvindt, is wederom een super inspirerend event voor kindermodeprofessionals. Je wordt bijgepraat over trends, kunt je vakkennis bijspijkeren en directeur Elsemieke Beekwilder geeft tips voor je winkelpresentatie. Hier alvast een voorproefje.

De Trenddag die Textilia organiseert op dinsdag 16 mei 2017 staat in het teken van verwondering, vernieuwing en verrassing. Onderwerpen die belangrijk zijn in de moderetail na jaren van crisis. Nu de periode van opeenvolgende faillissementen en leeglopende winkelstraten achter ons ligt, is het tijd om vooruit te kijken.

Voor elke winkelier is het belangrijk de klant een inspirerende winkelervaring te bieden. Dat kan door het interieur regelmatig op te frissen, de collectie te vernieuwen, maar ook door klanten te prikkelen om aankopen te doen. Hoe doe je dat? Door aan te sluiten op de leefwereld van kinderen, zegt Elsemieke Beekwilder. Haar vier tips:

#1 Zorg voor een omgeving waar kinderen zich thuisvoelen

“Zorg dat de hele winkelrichting klopt, van visual merchandising tot de verpakking. Pas het displaymateriaal ook aan op de leeftijd. Gebruik kinderfiguren in de ‘dab’-houding, gebruik displays voor modeaccessoires als caps en zonnebrillen. En hang foto’s op van vloggers die trendkleding of –accessoires dragen. Kinderen willen ook worden geïnspireerd door combinaties. En als een bekende blogger of vlogger iets aan heeft wat jij in je winkel hebt hangen, en je plaatst het ook nog in een speciale display, verkoop je het snel.”

#2 Verdeel de winkel in leeftijdsgroepen

“Tieners vinden het niet cool om in een winkel voor kleine kinderen te shoppen, dus verdeel die leeftijdsgroepen. Verdeel de inrichting bijvoorbeeld in een kant voor kids van 0-9 jaar en voor 10 jaar en ouder. Voor dat hele kleine spul richt je qua service op de beslissers in die categorie, zoals de ouders, opa’s en oma’s. Maak een speelhoek, zodat de volwassenen ongestoord kunnen winkelen en het liefst ook een toilet waar kinderen kunnen plassen. Bij de tieners ga je uit van het individuele kind, creëer een niet-kinderachtige omgeving. Dus een loungehoek met gratis wifi zodat ze even op Insta kunnen en waar ze even wat kunnen drinken. En stal op mooie displays je modeaccessoires, stationary, lippenbalsems enzovoort uit.”

#3 Maak verbinding met de kinderen

“Dat kan ik het best uitleggen aan de hand van zeepwinkel Lush. Ik was er met mijn dochter van 11 en op het moment van binnenkomst maakte de medewerkster contact met haar. Dat was oprecht, onderzoekend en niet-belerend. Ze nam mijn dochter volledig serieus en ik kwam pas weer in beeld bij de kassa. Door die verbinding, voelt mijn kind zich er prettig en komt er dus de volgende keer graag weer terug. Ja, met mij en mijn portemonnee, haha.”

#4 Personaliseer je winkel tot op het prijskaartje

“Met visual merchandising en displays kun je jouw winkel helemaal individualiseren. Ik had het eerder over de sets die je kunt laten zien, maar je kunt ook je eigen logo overal laten terugkomen: op tassendragers, kaartdragers en natuurlijk ook het prijskaartje. Daarmee ondersteun je ook je verkopers. Het helpt als zij goed kunnen laten zien wat ze verkopen. Tassen op een tassendisplay, caps op een hoedendisplay. Promotiemateriaal van je merken, waarop bijvoorbeeld combinaties en setjes staan die je zo kunt verkopen, doe je in een speciale informatiedrager of posterhouder. Als je als verkoper dit tot je beschikking hebt en je luistert echt naar je klant, kun je enorm goed verkopen.”


Kom naar de Trenddag!

Tijdens de Trenddag op dinsdag 16 mei 2017 bij Beekwilder in Amsterdam presenteren Christine Boland en Jan Agelink de vrouwenmode- en schoenentrends voor het nieuwe seizoen. Op het programma staan ook een presentatie van Elsemieke Beekwilder over winkelinrichting en etalages en een presentatie van Richard Derks van IIZT met tips en tricks over het gebruik van social media. Bestel hier kaarten voor de Trenddag!