Vier op de vijf Nederlanders kan niet zonder fysieke winkel
Maar liefst negentig procent van de Nederlanders koopt wel eens online producten, dat blijkt uit het onderzoek ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok NetPanel. Toch blijkt dat gemiddeld vier op de vijf niet zonder de fysieke winkel kan. Dit aantal krimpt echter van 76 procent naar 72 procent in 2025. Naast boodschappen en meubels, wordt ook kleding het liefst nog in een stenen winkel gekocht (56 %). De Millennials en Generatie X hebben hier het minst behoefte aan (respectievelijk 50 % en 53 %). De Digitieners vinden het met 66 procent daarentegen wel fijn.
Kiezen webshop
Bij het kiezen van een webshop voor een bestelling haakt het grootste deel af als er te hoge verzendkosten zijn (79 %). Andere redenen zijn dat een online winkel er onbetrouwbaar uit ziet (64 %), slechte reviews heeft (62 %) of niet de gewenste betaalmethode heeft (56 %). Ook al lijkt gratis retourneren steeds belangrijker te worden, toch geeft minder dan de helft van de Nederlanders aan dat dit de keuze van de webshop beïnvloedt.
Apparaten voor aankopen
Online winkelen gebeurt nog steeds het meest via de laptop, maar de smartphone is steeds meer in opkomst. iDeal blijft bij het afrekenen de populairste online betaalmethode (77 %). Meer dan vijftig procent van de babyboomers gebruikt momenteel een smartphone om te internetten. Het gebruik van tablets is niet significant gegroeid sinds 2015, maar het gebruik van Smart Tv’s is wel gestegen. Alle generaties verwachten komend jaar dan ook meer verschillende apparaten te gebruiken die aangesloten zijn op internet.
Social media
Babyboomers zijn lid van gemiddeld drie social media netwerken, terwijl de Digitieners lid zijn van ongeveer vijf. Digitieners worden vaak gezien als de trendsetters op het gebied van social media, dus wat is er hip in onder deze groep? Vooral variatie in sociale netwerken. Alle netwerken hebben hun eigen functie en Digitieners maken per situatie of contactmoment een bewuste afweging binnen de range netwerken waarover zij beschikken. Vooral YouTube, Instagram en Snapchat doen het momenteel goed bij deze groep. Facebook is voor de Digitieners al wat minder interessant geworden en wordt vooral passief gebruikt, terwijl de Babyboomers het juist steeds actiever gaan gebruiken.
Facebook
Maar liefst 38 procent van de Facebook-gebruikers ergert zich aan advertenties of gesponsorde berichten in de tijdlijn. Lees hier meer over welke Facebook-functies goed aanslaan:
Internet is onmisbaar geworden
Internet in huis is bijna even belangrijk geworden als gas, water en licht en dat is voor iedere generatie gelijk. De helft van de Babyboomers verlangt dan ook niet terug naar een tijd zonder internet. Toch maakt 48 procent zich zorgen om de veiligheid van persoonlijke gegevens.
Generaties
Digitieners (14 tot en met 20 jaar) zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en zijn volledig mobiel georiënteerd. Ze vervelen zich snel en struinen daarom vaak het internet af, op zoek naar vermaak. Het zijn de trendsetters in nieuwe social media, maar zodra ouders toetreden, zoeken ze iets anders. Milennials (21 tot en met 35 jaar) zijn opgegroeid in een tijd dat internet nog in de kinderschoenen stond. Ze hebben de wereld zien veranderen waardoor zij zich bewuster zijn van de consequenties van internet, maar ook open staan voor ontwikkelingen. Milennials haken iets later aan bij nieuwe social media kanalen dan Digitieners.
Generatie X (36 tot en met 55 jaar) stonden aan het begin van hun carrière toen internet in opkomst was en hebben alles moeten leren. Ze hebben zo af en toe nog steeds moeite met het bijbenen van de jongere generaties en stappen pas later in bij nieuwe social media. Daarnaast zijn ze zich ook bewuster van de onveiligheden van internet. Babyboomers (56+) proberen niet achter te blijven bij de jeugd. Ze willen met de tijd mee en willen niet worden gezien als de ‘oudjes’. Ze willen niet terug naar een tijd zonder internet.