TOP

Verplicht betaalkastje bij online shoppen niet zeker

Online shoppen zonder betaalkastje? De Telegraaf meldde dat dit straks niet meer mogelijk is. Maar dat blijkt niet helemaal te kloppen.

Afgelopen zaterdag meldde de Telegraaf: “Vanaf 2018 moeten we alle internetaankopen afrekenen met een nieuw ’pasjeskastje’, omdat de Europese bankentoezichthouder dat veiliger vindt”. Maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Gijs Boudewijn, adjunct-directeur van de Betaalvereniging Nederland vertelt hierover aan Emerce.nl: “Voor de Nederlandse consument heeft dit geen gevolgen. Wij betalen al veilig met iDEAL, waarbij je identiteit al is gekoppeld aan je banknummer.”

Roodgloeiend

Bij Thuiswinkel.org stond de telefoon roodgloeiend. Veel retailers maakten zich zorgen of dit geen verstrekkende gevolgen zou hebben voor hun bedrijf. Het blijkt nu gelukkig een storm in een glas water te zijn. Het gaat vooral om landen waar bijvoorbeeld veel met creditcards betaald wordt: Boudenwijn tegen Emerce: “Bij creditcards ligt dat wat ingewikkelder. Wij lopen met dit soort toepassingen voorop, maar er zijn landen in Europa waar dit allemaal minder goed is geregeld. Daarom wil de EBA de regelgeving juist in die landen aanscherpen.”

Achterhaald

Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer bij Thuiswinkel.org zegt in een bericht op de eigen website: “Voor ons is vertrouwen in de sector natuurlijk cruciaal en daarom is het goed dat er wordt gekeken naar manieren om fraude tegen te gaan en betalingen veiliger te maken. Maar met dit plan houdt EBA te sterk vast aan één oplossing, terwijl er verschillende methoden voor fraudebestrijding zijn die veel klantvriendelijker zijn dan een achterhaald betaalkastje – wat eens te meer aantoont dat deze club van toezichthouders mijlenver van de praktijk afstaat”, zegt Alfing.

Hij vervolgt: “Wij geloven bijvoorbeeld veel meer in een risk-based approach, waarbij webshops klanten die vaker bestellen herkennen en vertrouwen. Daarnaast is er steeds meer mogelijk op het gebied van biometrie. Regulering moet ruimte laten voor innovatie uit de markt en rekening houden met het gemak voor consumenten en de conversie voor webwinkels.”

Stijging mobiele betalingen 

Uit onderzoek van eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GFK in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org, blijkt dat het aantal mobiele betalingen stijgt. In het eerste halfjaar van 2015 werden er 3,77 miljoen aankopen afgerekend via de mobiele telefoon. Op 20 oktober waren dat er 6,25 miljoen. Dit is een stijging van 66 procent. Acht procent daarvan wordt betaald via een smartphone, meldde Twinklemagazine.