TOP

V&D Concepthouse lanceert mode-app Frendz

Frendz is het eerste concept uit de koker van het nieuwe V&D. De merknaam V&D werd gekocht door een illuster trio, maar er is geen gevel waar V&D op staat. In plaats daarvan is er een 'concepthouse', dat nu zijn eerste concept in de markt zet: social commerce-app Frendz, waar zowel kleine als grote merken in te vinden zijn. Hoe werkt het?

Vanaf donderdag 13 april kunnen modeliefhebbers via het platform Frendz met behulp van tips van vrienden op social media zoals Pinterest en Instagram hun nieuwe outfit bij elkaar shoppen. Dat schrijft Het Financieele Dagblad. Daarin vertelt Ronald van Zetten, oud-Hema-baas en samen met Roland Kahn en Jacco Scheffers sinds een jaar eigenaar van de merknaam V&D, wat de plannen zijn met Frendz en wat er nog meer op stapel staat.

Concept

Het platform Frendz is het eerste concept dat door V&D Concepthouse is ontwikkeld. De app wordt al enkele maanden getest door enkele honderden gebruikers. Het idee is dat niet stylisten, inkopers of het advertentiebudget bij Google bepalen wat je als consument te zien krijgt, maar jouw vrienden in de app die hun collecties delen met foto’s. Je kunt ook ‘influencers’ volgen, zoals Lotte Visser.

Partners

Sommige artikelen kun je direct via de app kopen, er zijn al 40 tot 50 partners. Dat zijn ‘coole merkjes’, maar ook grotere partijen zitten bij deze club partners.  Voor items van merken die geen partner zijn, wordt de bezoeker naar hun website of winkel gestuurd.

Frendz on tour

De app is nu allen nog maar te gebruiken op uitnodiging, maar op Instagram loopt er al een campagne: Frendz On Tour. Daar kun je drie vrienden volgen op hun zoektoch naar nieuwe mode. De campagne heeft al zo’n 5000 volgers. Volgens Van Zetten heeft Frendz al een bereik van een haf miljoen mensen.

Businessmodel

Het businessmodel van de app bestaat uit de afdracht van €1 per transactie en een commissie van 10% van netto-omzet, na retourzendingen. ‘Daarmee zijn we de goedkoopste in de markt’, zegt Van Zetten tegen het FD. Deze inkomsten moeten de kosten dekken en de winst van het bedrijf moet komen uit big data. Met de app hoopt V&D Concepthouse veel te weten te koken over de voorkeuren van de gebruikers, die dan weer gedeeld kunnen worden met de partnerbedrijven.

Geen V&D

De naam V&D komt niet terug in de app. Van Zetten vond de naam niet geschikt voor een app die zich op jongeren richt: ‘Die merknaam is nog wel sterk, maar heeft geen reputatie van hippe en vooruitstrevende mode.’ Verder zegt hij: het besluit om V&D niet terug te laten keren als online warenhuis is het gevolg van de gammele IT-systemen van het bedrijf’.

Nog meer concepten

Frendz is niet het laatste concept van V&D Concepthouse. Deze zomer komt V&D Concepthouse ook met Schoolcampus. Campus was één van de succesvolle onderdelen van V&D. Andere waar Van Zetten iets in ziet zijn het Prijzencircus en de private labels Liv en Soho. Er staan het komende jaar nog meer introducties op de agenda.