TOP

Tuunte maakt een doorstart met anonieme investeerders

Een groep investeerders maakt een doorstart met de failliete vrouwen- en kindermodemodeketen Tuunte. Het is de bedoeling om met minstens twintig winkels door te gaan onder de naam Tuunte.

Het bestuur van Tuunte Fashion vroeg op 7 augustus 2017 zelf het faillissement aan. Vrijwel direct meldden zich een aantal potentiële kopers en de winkels van Tuunte bleven de afgelopen weken gewoon open. De nieuwe eigenaren van Tuunte willen hun naam (nog) niet bekend maken. Ze hebben in elk geval ervaring in de retail. Dat zegt curator Vincent Jongerius tegen RTV Oost.

Minimaal 20 winkels

De nieuwe eigenaren willen met minimaal twintig van de 41 winkels verder onder de naam Tuunte. Nog niet bekend is welke winkels dat zijn. Het exacte aantal hangt onder andere af van de onderhandelingen met de pandeigenaren. Alle Tuunte-winkels blijven sowieso tot eind september open voor de leegverkoop. De webshop is tijdelijk gesloten.

Leveranciers

Verder is met een groot aantal van de leveranciers een akkoord bereikt over de levering van de ingekochte wintercollectie. Daarnaast hebben de nieuwe investeerders een overeenkomst met leveranciers gesloten zodat Tuunte grotendeels dezelfde merken kan blijven voeren. Tuunte verkocht naast de eigen labels onder andere de merken Cars, Soyaconcept, QS, Brandtex, Zerres, Dirkje en Rags Industry.

Zusje van

Of het nieuwe boetiekconcept Zusje van Tuunte blijft bestaan is niet bekend. Het vrouwenmodeconcept bestaat sinds een jaar en heeft vijf winkels, waarvan de meeste via franchise. Het bedrijf wilde in ‘rap tempo’ uitbreiden met dit winkelconcept, liefst in samenwerking met zelfstandige ondernemers. In juni werd nog een nieuwe Zusje van Tuunte geopend in Arnhem.

Onrendabele winkels

Het was geen geheim dat het niet goed ging met Tuunte. Eind 2012 werd directeur Louis van Andel aangesteld om de keten weer op de rit krijgen. In januari vertelde hij in een interview met Textilia dat het bedrijf nog steeds in de gevarenzonde zat. Het van oorsprong dorpswinkelconcept uit de Achterhoek had te kampen met onrendabele winkels op plekken waar geen mensen meer winkelen. Het plan was om de kleine winkels in de dorpen te sluiten en uit te breiden met nieuwe winkels in de rest van Nederland. “Veertig winkels is te weinig om rendabel te zijn”, zei Van Andel toen al. “We hebben volumes nodig om onze eigen collectie te kunnen maken. Daarom willen we zeventig tot tachtig winkels door het hele land.”

Forse omzetgroei

Waarschijnlijk was er geen tijd en geld meer om daar op te wachten. “De ingeslagen weg, lijkt de juiste. Maar voor zo’n traject is veel tijd en geld nodig”, zei directeur Louis van Andel in het persbericht waarin hij het faillissement bekend maakt. “Ondanks de forse omzetgroei van de eigen vrouwencollecties, de stappen die de hele organisatie heeft gemaakt, de winkels op A1-locaties en het lef van financieel investeerders heeft de keten zich niet snel genoeg kunnen aanpassen aan het veranderende retaillandschap.”