TOP

Tip: kunst (af)kijken bij 50 winkeliers

Van 28 februari tot en met 7 maart 2014 is Breukelen een groot kunstdorp: 50 beeldend kunstenaars exposeren in 50 winkels en horecagelegenheden die op hun beurt weer acties hebben bedacht voor bezoekers en klanten. Een goed idee voor jouw winkelgebied? Kijk de kunst af!

‘Kom warm worden’, zo luidt de uitnodiging voor de HotSpot-dagen die van 28 februari t/m 7 maart 2014 worden gehouden in Breukelen. Het is een initiatief van vijf vrijwilligers van het KunstenaarsCollectief Breukelen, waar menig winkeliersvereniging een voorbeeld aan kan nemen. Toegegeven, het is een klus geweest. Omdat Breukelen een vrij kleine winkeliersvereniging heeft, zijn de ondernemers individueel benaderd met de vraag of zij ruimte wilden maken in hun etalage en/of interieur voor werk van een beeldend kunstenaar. Maar het is gelukt: 50 winkeliers en horecaondernemers doen mee, waardoor het centrum van Breukelen een week lang de grootste kunstgalerie van Nederland mag heten.

Boost voor de middenstand
Marijke Plas, één van de initiatiefnemers van het KunstenaarsCollectief Breukelen, legt uit hoe de HotSpot-dagen tot stand zijn gekomen: “Zo’n twee keer per jaar organiseren wij een evenement. Altijd met het oogmerk om kunstenaars een gratis platform te bieden én altijd ten bate van een goed doel. Omdat de leegstand van winkelpanden zo’n deprimerende aanblik geeft en qua uitstraling niet bepaald enthousiasmerend werkt voor toekomstige winkeliers, was een goed doel dit keer snel bedacht: de middenstand en daarmee ook de inwoners van Breukelen!”

Unieke win-winsituatie
Niet alle winkeliers begrepen het idee. “Maar gelukkig de meesten wel”, zegt Plas. “We hebben de ondernemers ook suggesties gedaan om door middel van promoties en acties nog meer reuring aan het evenement te geven, zoals een loterij met dagelijks fashion-prijzen, kinderkleurplaten met een prijs voor de mooiste, en een trendy armband bij besteding van een bepaald bedrag. Ook de horeca heeft zich niet onbetuigd gelaten.” De winkeliers profiteren van het netwerk van vijftig exposerende kunstenaars, en van alle publiciteit waarmee de HotSpot-dagen zijn omringd, betaald uit subsidie en sponsorgelden. Plas: “Er zijn voor de winkeliers en de kunstenaars geen kosten verbonden aan deelname. Iedereen, en zeker het winkelende publiek, heeft voordeel van de HotSpot-dagen! We hopen bovendien de winkeliers hiermee op ideeën te hebben gebracht. Iets anders doen dan anders levert publiciteit op en meer klanten, plús win-winsituaties hoeven niks extra’s te kosten!”

Deelnemende modewinkeliers
De modewinkeliers die meedoen aan de HotSpot-dagen zijn: Accessoiria (vrouwenmode, bodyfashion en accessoires, Herenstraat 8a), Adam Brandstore (mannenmode, Kerkbrink 10), Buyten aan de Vecht (vrouwen- en mannenmode, Dannestraat 2-4), Cane Donna (vintage vrouwenmode, Brugstraat  12), Eras Design (vrouwenmode, Herenstraat 32), Heeren2 (mannenmode, Herenstraat 2), Ju & Mi Kidsfashion (Dannestraat 1e), Lagemaat schoenmode (Kerkbrink 12), Reflex (vrouwenmode, Herenstraat 22), Liv-Inn kindermode (Kerkbrink 13a).

Inspiratie opdoen?
Ervaar deze originele winkelbeleving in Breukelen. Download het informatieboekje met de volledige wandelroute door het dorp aan de Vecht tussen Utrecht en Amsterdam. Tip: zondag 2 maart 2014 is het koopzondag in Breukelen!