TOP

Stimuleer de verkoop met een mobiele app

Smartphones en tablets hebben de toekomst. Maar wat moet je er mee als winkelier? Hoe gebruik je apps in de modebranche? Pieter van Helvoirt, gespecialiseerd in mobile sales bij Adobe, gaat hier op in.

Afgelopen mei sprak ik tijdens eFashion over de uitdagingen van mobile. Een logisch gevolg op ontwikkelingen in de markt, waarin online verkoop en klantenbinding steeds belangrijker worden. De smartphone is inmiddels onderdeel van ons dagelijks bestaan, dus daar wil je als winkelier ook zijn!

Van website tot app

Tot op de dag van vandaag is een website, vaak via Google, veelal het eerste contactpunt van de klant en winkel. Veel webshops verleiden daar de bezoeker tot aankopen met mooie visuals, beeld, teksten en video. Lukt dat? Dan heb je het al fantastisch gedaan. Wil je na de verkoop ook in contact blijven met de klant? Biedt dan een mobiele app aan. 

De voordelen van apps

Apps zijn altijd en overal toegankelijk. Kijk eens om je heen en zie dat iedereen een smartphone in zijn hand heeft. Grijp een minuutje van iemands tijd, laat ze de app openen en meteen je bestseller zien. Probeer impulsaankopen te stimuleren met een in-app afrekenmogelijkheid. Iedereen is 24/7 online en de smartphone is altijd binnen handbereik, daar moet je zijn!

Bij websites geldt: bezoekers initiëren het contact. Bij apps is dat anders. Apps bieden in het algemeen de mogelijkheid om letterlijk contact te leggen vanuit de app naar de gebruiker. Zodra je iets te melden hebt, bijvoorbeeld de levering van winterjassen of start van de sale, kan je een pushnotificatie versturen. De klant ontvangt dan een melding op zijn of haar telefoon. Maak het de klant vervolgens zo makkelijk mogelijk om items te reserveren of direct te kopen middels een koppeling met de webshop. Verleid daarnaast met mooie collectiebeelden en laat de klant door de collectie swipen. 

In de marketingmix

Mobiele apps maken onderdeel uit van je gehele marketing en dienen daarom ook als een geïntegreerd onderdeel te worden geschouwd. Het registreren van het klantgedrag binnen je mobiele app is daarom erg belangrijk. Door deze data te centraal te verzamelen kan de klantbeleving verder worden geoptimaliseerd en gepersonaliseerd om een betere conversie te behalen. Uiteraard is het dan ook van belang dat de app dezelfde look & feel uitstraalt als de rest van jouw huisstijl en website. 

Starten met mobile

Een tip: laat je niet afschrikken door technische specificaties, offertes die om forse investeringen vragen en onderhoudskosten die niet transparant zijn. Adobe komt nu met de oplossing. De Adobe Digital Publishing Solution (DPS) is een gloednieuw product voor het maken en beheren van geavanceerde mobiele applicaties. Met Adobe DPS kan iedereen content publiceren naar smartphones en tablets. Op elk platform. En dit alles zonder een regel code te hoeven schrijven. Nieuwsgierig? Ontdek de voordelen en probeer Adobe DPS dan gratis en ontdek de kansen voor uw organisatie.

 

Lees het volledige onderzoeksrapport van Adobe over mobiel hier

Door: Pieter van Helvoirt, Adobe Mobile Sales specialist. Meepraten over mobile? Mail naar helvoirt@adobe.com