TOP

Sterk eerste kwartaal voor kindermodebranche

De moderetailers liggen na de eerste drie maanden van 2017 boven het omzetniveau van dezelfde periode vorig jaar. Ook in de baby- en kindermode wordt geplust, blijkt uit de laatste cijfers van de Inretail/ Gfk FashionScan.

Het jaar 2017 ging al goed van start met een omzetplus van 9,7% in januari ten opzicht van januari 2016. Inretail en Gfk Fashionscan publiceerde afgelopen week de laatste cijfers over de modebranche.

Mannenmode is over het gehele eerste kwartaal gezien de koploper met cumulatief na drie maanden een omzetplus van 14%. Dit terwijl deze productgroep vorig jaar nog een omzetdaling liet zien in het eerste kwartaal, namelijk -3%.

Baby- en kindermode liet met drie positieve omzetmaanden op een rij dit kwartaal ook een mooie plus zien (10,4%). Bij vrouwenmode schommelde de omzet wat, waar januari prima was, zat februari weer onder de nullijn maar maart er weer boven, hierdoor komt deze productgroep cumulatief uit op 2,1% meer omzet dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De omzet vanuit beenmode was daarentegen iedere maand van het kwartaal goed waardoor deze productgroep cumulatief op een omzetplus van 10,4% uitkomt.

Online versus offline

De verschillen in omzetgroei tussen de twee kanalen blijven bestaan. Zo komt de omzetgroei binnen het online kanaal het eerste kwartaal uit op 24,3% terwijl het offline kanaal een omzetplus van 3,1% laat zien ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Januari was voor de offline verkopen de beste maand (7,1%), voor het online kanaal was dit de maand maart 34,8%.

Als we kijken naar de verschillen tussen de regio’s zien we dat regio noord (-8,7%) het minst heeft gepresteerd dit kwartaal en de drie grote steden (4,4%) het best.

Consumentenvertrouwen op hoogste punt in bijna 10 jaar

De stemming onder de consumenten is in het eerste kwartaal van 2017 weer gestegen en komt na maart uit op 16. Dit is de hoogste waarde sinds juli 2007. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verbeterde.

 

inretail cijfers 2017 Mode grafiek