Schuldeisers Toms nemen bedrijf over
Schoenenmerk Toms wisselt van eigenaar. Oprichter Blake Mycoskie en private equity investeerder Bain Capital dragen hun aandelen over aan de belangrijkste schuldeisers van het schoenenbedrijf, een groep crediteuren met aan het hoofd de investeerders Jefferies Group, Nexus Capital Management LP en Brookfield Asset Management. In ruil hiervoor worden de schulden van het schoenenbedrijf verlicht. Verder hebben de nieuwe eigenaars toegezegd $35 miljoen dollar in verdere groei van Toms te investeren. Dat meldt Reuters op basis van een brief die Toms op vrijdag 27 december naar zijn medewerkers heeft verstuurd.
Miljoenenlening
Kredietbeoordelaars waarschuwden eerder al dat Toms niet in staat zou zijn om een lening van $300 miljoen dollar af te betalen zonder hierover opnieuw te onderhandelen met zijn schuldeisers. “De extra financiering en de verbeterde kapitaalstructuur stellen Toms in staat om verder te investeren in zijn veelbelovende groeimarkten en de toewijding aan ons ‘giving model’ voort te zetten”, stelt ceo Jim Alling in de brief. Het is nog niet duidelijk of en welke rol Mycoskie bij het schoenenbedrijf zal blijven spelen.
‘Giving company’
Toms werd bekend met het ‘one for one’-model, waarbij voor iedere aankoop een paar schoenen aan mensen in ontwikkelingslanden wordt gedoneerd. Daarnaast schenkt het schoenenbedrijf onder de vlag van Toms Eyewear brillen en hersteloperaties voor gezichtsvermogen en schoon drinkwater met Toms Coffee. “In totaal hebben we minderbedeelden van al ruim 86 miljoen paar schoenen, 600 duizend hersteloperaties voor het gezichtsvermogen en zeker 600 weken schoon water voorzien”, vertelde Helen Thompson, directeur Emea, dit najaar in een interview met Schoenvisie. Volgens Reuters is de ‘nieuwigheid’ van dit model er inmiddels echter af. Het schoenenmerk zou moeite hebben om concurrenten met lagere prijzen bij te houden en nieuwe klanten aan zich te binden.
Duidelijker profileren
Daartoe breidde Toms zijn ‘giving model’ in 2019 uit met nieuwe projecten rondom onderwerpen als dakloosheid en vrouwenemancipatie. “We willen ons meer profileren in markten waar we actief zijn”, zei Thompson daarover. “We denken dat dit onze relevantie en band met de consumenten versterkt.” In Nederland lanceerde het schoenenmerk in samenwerking met journalist en activist Milou Deelen en stichting Project Fearless een campagne voor gendergelijkheid en tegen straatintimidatie.
Beeld: Toms