Organisatie Sunday School: ‘We willen dat winkeliers vol met ideeën naar huis gaan’
Nog een kleine maand te gaan en dan vindt Sunday School plaats in De Fabrique in Utrecht. Een beurs die wordt georganiseerd door Rob de Vos, onder andere oud-eigenaar van kindermodemerk Jake Fischer, en Stefan Flint van agentschap Flint Brands. Samen springen zij in het gat dat Market by Kleine Fabriek achter heeft gelaten. Wat is nu de stand van zaken?
Rob de Vos: “We zitten helemaal vol. Toen in september bekend werd dat de Kleine Fabriek ophield te bestaan, hebben Stefan Flint en ik de koppen bij elkaar gestoken. Zouden wij een beurs kunnen organiseren waar de merken en retailers wel warm voor lopen, en hoe zou die er dan uit moeten zien. We mikten op 30 merken, en in het begin was het best lastig om onze visie over te brengen. Maar nu hebben we 80 merken die met ons meedoen en is elke beschikbare vierkante meter gevuld. We hebben nu merken die ons bellen of we niet toch een plekkie hebben. Als er een volgende editie komt kúnnen we verder opschalen, maar voor nu houden we het hierbij.”
Hoe ziet het programma eruit?
“Met Sunday School bieden we een platform van gevestigde én kleinere, opkomende merken die zich in een coole omgeving, namelijk de Fabrique in Utrecht, presenteren. Ze presenteren zich in een door ons ontwikkelde stand met wandhoogtes van anderhalve meter. Opdat de mensen elkaar weer zien, contact hebben met elkaar. De menselijke maat mag terug. Wat het programma betreft, bieden we om 13:00 uur en 17:00 uur een inspirerende modeshow door Manon Laarhoven van het blog JustbyManon en Roel Ruyten. En om 15:00 uur houdt Hans van Tellingen, auteur van het boek #watnoueindevandewinkels, een inspirerend betoog over de bloeiende toekomst van de stenen winkel. Om 18:00 uur is er een netwerkborrel voor standhouders en bezoekers onder de zwoele maar ook opzwepende klanken van DJ Claire Granlund. We willen dat de bezoekers vol met ideeën naar huis gaan.”
Waarom willen jullie dit organiseren?
“Ons doel is de kindermodewinkelier te informeren en te inspireren door een belevenis te bieden. In een tijd waarin de modewinkel het vaak lastig heeft, is het goed te bedenken wat anders zou kunnen of moeten. Als je dagelijks in je winkel staat zie je dat soms niet meer. Dat begint met iedere ochtend als consument naar de buitenkant van je winkel kijken. Zijn de ramen schoon, is de stoep geveegd, geen onkruid of graffiti, ziet de etalage er goed uit, zijn er geen lampjes kapot? Net als de checklist die de piloot hanteert, moet de winkelier hier elke dag opnieuw naar kijken. Ook naar zijn collectie. Klopt de mix nog, heb ik grote volumes van een merk nodig of is het een idee een eigen mix te maken over meerdere merken, door te cherry picken? Waar liggen de kansen? Kortom, wij willen de retailer de boodschap meegeven dat het glas halfvol is. Dat er altijd kansen zijn, die te zien, maar dat je jezelf wel goed moet afvragen welke voor jou specifiek interessant zijn.”
De winkelier kan naast Sunday School ook naar Just Kidz in het WFC en meedoen aan een roadtrip. Is dat niet een beetje veel van het goede?
“Na het wegvallen van de kleine Fabriek ontstond er een vacuüm. Ruben Worms had al veel ervaring met Just Kidz en zag dat hij waarschijnlijk een behoefte kon invullen. Joost Hoppenbrouwers aan de andere kant, zag dat de laatste edities van de Kleine Fabriek steeds minder bezocht werden en liep al een tijd met het idee rond een open huis te houden. En wij kwamen er vervolgens ook bij met Sunday School. Ik ben blij dat de retailer de keus heeft, en het lijkt er nu al op dat alle drie de initiatieven een eigen behoefte vervullen. De Drive-Inn is een prima initiatief voor de retailer die binnen een dag een aantal showroom wil bezoeken om een mening te vormen hoe hij of zij zijn budget wil indelen. De winkelier moet wel wat reizen, maar ik lees dat er goed gezorgd wordt voor de inwendige mens. Drive-Inn is de maandag ná Sunday School, dus prima te combineren. Just Kidz vervolgens is het laatste weekend van januari, daar staan een aantal merken die ook op Sunday School staan. De retailer kan ervoor kiezen zich te oriënteren op Sunday School, en vervolgens op Just Kidz bij een aantal merken orders te schrijven. Op één plaats, dat scheelt hem weer veel reistijd.”
Komt er komende zomer nog een editie?
“Dat beslissen we als we de eerste editie hebben geëvalueerd. Maar afgaande op de reacties van merken en retailers vullen we zeker een behoefte in. En als dat blijkt, dan wordt het een terugkerend evenement.”