Opzet van de Nationale Thuiswinkel Awards gewijzigd
Webwinkeliers kunnen zich weer inschrijven voor de Nationale Thuiswinkel Awards 2015. De opzet van de aankomende editie is op een aantal punten veranderd. Zo kunnen webwinkels zich nog maar voor één publieksprijs aanmelden. Daarnaast keren de stemoproepen bij de Publieksprijzen XL terug en worden deelvakprijzen niet meer uitgereikt. Dit meldt de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards in een persbericht.
Publieksprijzen
“Iedereen maakt kans om te winnen”, vertelt Ruud Hendriks, de nieuwe voorzitter van Stichting Nationale Thuiswinkel Awards. Bedrijven die een publiekprijs XL willen winnen kunnen zich nu alleen nog maar op één van de 21 subcategorieën inschrijven. Hierdoor winnen in ieder geval 21 winkeliers verschillende publieksprijzen XL. De winnaars van deze subcategorieën, bijvoorbeeld ‘Lingerie & Ondermode’, dingen mee naar de acht categorieprijzen, bijvoorbeeld ‘Mode’.
Deelnemende webwinkeliers die een totale jaaromzet hebben tot vier miljoen euro worden ingedeeld bij de publieksprijzen XS. Deze bestaan uit 19 categorieën.
Vakprijzen
Naast de publieksprijzen deelt de Nationale Thuiswinkel Awards ook weer vakprijzen uit. Wie wordt de beste startende webwinkel, de beste mobiele webwinkel en de beste cross-border webwinkel van Nederland? Gespecialiseerde jury’s besluiten wie de winnaars worden. Ook voor de belangrijkste award, voor de allerbeste webwinkel, is een jury samengesteld. De winnaar kiezen zij uit alle inschrijvers voor een Publieksprijs XL. Dit jaar zijn er geen deelvakprijzen en bijbehorende jury’s meer.
De populairste webwinkel
Vorig jaar mochten alleen nog uitgenodigde webshoppers hun stem uitbrengen wie hun favoriete grote webwinkel was. Dat is dit jaar anders. De aankomende editie mag iedereen stemmen. Bij de beoordeling van de winnaar wordt gekeken naar de gemiddelde score en de beoordeling van een online consumentenpanel van Gfk.
Nieuwe vorozitter
Sinds eind oktober 2014 is Ruud Hendriks de nieuwe voorzitter van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards. Hij volgt Fons van Westerloo op, die vanaf 2009 voorzitter was. Hendriks: “Ik heb veel bewondering voor ambitieuze online ondernemers die vooruit willen en online mogelijkheden zien en benutten. De Thuiswinkel Awards winnen is geweldig, maar dat is niet het enige. Het is ook interessant om de eigen kwaliteiten te vergelijken met anderen en te leren van elkaar.”
Eisen
Nederlandse webwinkels die op afstanden producten en/of diensten verkopen aan Nederlandse consumenten kunnen deelnemen aan de Thuiswinkel Awards. Daarnaast is het een pré dat de producten of diensten in de Nederlandse taal worden aangeboden.
Op 5 maart en 26 maart 2015 worden de winnaars van respectievelijk de publieksprijzen en vakprijzen bekendgemaakt.