Oprichter G-Star verkozen tot meest invloedrijke modeprofessional van Nederland
G-Star oprichter Jos van Tilburg heeft volgens de jury een merk neergezet dat al jaren een voorbeeldfunctie vervult voor de Nederlandse modebranche en met name de jeansmarkt. Jos van Tilburg heeft met zijn merk G-Star Nederland wereldwijd op de kaart gezet als belangrijkste jeansland. In ons land worden de trends bepaald.
De bescheiden Van Tilburg is een grote inspirator voor zijn inmiddels tienduizenden medewerkers. Zijn merk wordt verkocht in ruim 70 landen bij meer dan 6500 verkooppunten. De shows en de marketing van G-Star zijn altijd opvallend, de collecties kloppen steevast en het imago van G-Star lijkt alleen maar sterker te worden. Een nummer 1-positie is dus zeer verdiend!
Top 3
De nummers 2 en 3 zijn respectievelijk een van ’s werelds bekendste trendforecasters Lidewij Edelkoort en ontwerper van dé Maxima-jurk Jan Taminiau. Ook zij hebben volgens de jury een toonaangevende functie binnen de Nederlandse modebranche.
Totstandkoming
Zes maanden lang hebben lezers van textilia.nl namen mogen opgeven van modeprofessionals die een plaats verdienen op de lijst. Deze namen zijn minimaal vijf jaar werkzaam in de mode, hebben standplaats Nederland en een beeldbepalende functie. Ook de redactie van Textilia en een onafhankelijke vakjury hebben hun favorieten toegevoegd op de lijst. Hieruit is een lijst van circa 200 namen samengesteld. Deze lijst heeft Textilia voorgelegd aan de vakjury. Alle namen zijn beoordeeld op 3 criteria: Invloedrijkheid, inspiratie en innovatie.
De jury
De topjury bestond uit Mariette Hoitink, Rick van Rijthoven, Martijn de Groot en Eugenie Bürer. Vier mode-experts, ieder met hun eigen expertise, focus en ervaring. Namens Textilia hebben algemeen hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp en vakredacteur Vrouwenmode Rosita van der Kwaak hebben vanuit de journalistieke kant van het modevak hun stem uitgebracht.