Online: Zondag kijken, woensdag kopen
Uit onderzoek van Beslist.nl blijkt dat online consumenten – met name in het schoenensegment – eerst op zondag kijken voordat ze op woensdag tot aankoop overgaan. Op zondag wordt er vooral onderzoek gedaan tussen 11 en 16 uur en na het eten, op woensdag ligt de piek rond 21 uur. Dit is in tegenstelling tot de fysieke winkels, waar vooral het eind van de week en het weekend drukke dagen zijn.
“Voor retailers die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben is het belangrijk hier onderscheid in te maken en hier de bedrijfsvoering op aan te passen”, schrijft Beslist.nl in het persbericht. “Om meer continuïteit in de conversie te realiseren zouden marketingacties afgestemd moeten zijn op het bezoek- en koopgedrag van de klant. Juist voor minder bekende webshops kan het sturen op data een grote concurrentiesprong opleveren omdat het weinig tijd kost maar effectief is.”
Redenen
Volgens Beslist.nl kunnen deze afwijkende cijfers in online aankopen verschillende redenen hebben. Zo kan het zijn dat consumenten voor het weekend nog de schoenen binnen willen hebben. Aangezien meeste webshops één á twee dagen levertijd hanteren, moet de klant er op tijd bij zijn. Het kan ook zijn dat de consument doordeweeks te druk is om naar de winkels te gaan dus online gaat kopen. Het kijk- en koopgedrag kan daarnaast ook te maken hebben met het feit dat klanten vaak langer willen nadenken over een dure aankoop.