TOP

‘Online beïnvloedt straks meeste aankopen’

Online zal in 2020 meer dan 50 procent van de aankopen beïnvloeden, maar consumenten blijven naar de winkel trekken. Dat voorspelt onderzoeksbureau Forrester.

Volgens Forrester zal in 2020 zo’n 53 procent van de consumentenbestedingen beïnvloed worden door online. Dat schrijft het onderzoeksbureau in de ‘European Cross-Channel Retail Sales Forecast, 2015 To 2020’.

Fysiek vs. online

Dit betekent echter niet dat iedereen online koopt want de meeste bestedingen zullen nog steeds in fysieke winkels plaatsvinden. In 2015 wordt er in Europa naar verwachting € 1.537 miljard in de retail uitgegeven, hiervan komt € 146 miljard van online, zal € 457 miljard van de bestedingen beïnvloed zijn door online en wordt € 934 miljard in fysieke winkels uitgegeven zonder invloed van online.

In 2020 wordt er € 243 miljard online uitgegeven van het totaal van € 1.793 miljard dat in dat jaar in de retail wordt besteed. € 704 miljard van de uitgaven wordt tegen die tijd beïnvloed door online. Volgens Forrester zal de beïnvloeding door het wereldwijde web vooral te zien zijn in de schoenen en mode.

Onderzoek

Voor het onderzoek werden 1.300 mensen uit zeven Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden) ondervraagd.