TOP

Onderzoek shoppen na pandemie: consument vertrouwt lokale winkel

80 procent van de consumenten voelt zich veilig genoeg om de stenen winkel weer te bezoeken, blijkt uit een grootschalig consumentenonderzoek. Zij shoppen bij voorkeur bij lokale retailers.

Acht van de tien consumenten voelen zich veilig genoeg om de fysieke winkel weer te bezoeken sinds de versoepeling van wereldwijde lockdowns. Dit komt naar voren uit het rapport Shopper Sentiments: A September 2020 Global Mood Survey, waarbij meer dan 8.000 respondenten werden ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten en China. De winkelgewoonten zijn echter wel veranderd; een groot aantal van de consumenten besteedt zowel minder tijd als minder geld aan fysiek winkelen. 31 procent van de consumenten is korter in de winkel en besteedt minder, en 21 procent geeft evenveel geldt uit maar is korter in de winkel.

Zien, voelen en passen

Zintuiglijke ervaringen blijven ondanks alles cruciaal voor de klant. Voor bijna de helft van de respondenten (47 procent) is het product kunnen aanraken, voelen en proberen de belangrijkste reden om te kiezen voor een fysieke in plaats van een online winkel. Daarnaast blijft het voor 46,6 procent van hen fijn om de aankoop meteen mee naar huis te nemen, gevolgd door 36 procent die in de winkel nieuwe dingen artikelen wil blijven ontdekken.

Leeftijd speelt een rol

Minder verrassend is de rol die onze leeftijd speelt: 77 procent van de 16- tot 24-jarigen voelt zich in een winkel het meest gerustgesteld, de 55-plussers zijn dat het minst van iedereen. Tijdens deze pandemie kiest de consument bewust voor bepaalde winkels. 45 procent wereldwijd vertrouwt supermarkten het meest, gevolgd door lokale winkels (29 procent), warenhuizen (29 procent) en technologie- en elektronicawinkels (27 procent).

Foto: Pixabay