Onderzoek: maandag en dinsdag zijn populaire shopdagen
Vroeger heerste er op maandag en dinsdag nog een oase van rust in de winkels. Tegenwoordig blijkt dat consumenten steeds vaker shoppen op de twee eerste dagen van de werkweek. Daarentegen blijkt het winkelen op zaterdag en de traditionele koopavonden op donderdag en vrijdag, steeds minder populair. Dit zegt Huib Lubbers van onderzoeksbureau CityTraffic tegen het Algemeen Dagblad.
Meer winkels open
Het onderzoeksbureau heeft de afgelopen drie jaar de drukte in 120 Nederlandse en Belgische steden gemeten door telefoons van winkelend publiek te scannen. Uit het onderzoek concludeert CityTraffic dat er meer winkelend publiek is op zondag, maandag en dinsdag, omdat er op deze dagen steeds meer winkels open zijn.
Vaker werken of naar sportwedstrijden
Hoe dan ook, zaterdag blijft de populairste shopdag van de week. Toch is er een zichtbaar dalende trend in populariteit. “Mensen gebruiken die dag tegenwoordig steeds meer om te werken of naar bijvoorbeeld sportwedstrijden van hun kinderen te gaan”, verklaart Lubbers.
Favoriete tijden
Volgens het onderzoeksbureau shoppen consumenten het liefst tussen 14:00 en 17:00, met een piek om 15:00. In de ochtend, tussen 9:00 en 12:00, zijn de winkelstraten het rustigst.
Voorkeur voor winkelcentra
Steden met vijftig- tot honderdduizend inwoners trekken, integendeel tot grotere steden, minder winkelend publiek. Verder merkt Lubbers dat consumenten vaker naar winkelcentra gaan, dan naar binnensteden. Volgens hem is deze trend in de strenge winter van vorig jaar ingezet. “Mensen zijn vanwege de sneeuw destijds vaker naar winkelcentra gegaan in plaats van naar binnensteden. Kennelijk is dat goed bevallen en is een groep mensen dat blijven doen”, vertelt hij.