TOP

Onderzoek: de tien beste moderetailers van Europa in 2014

Volgens merkenadviesbureau Interbrand is H&M de ‘Best Retail Brand 2014’ van Europa. Welke modemerken staan er nog meer in deze lijst?

Merkenadviesbureau Interbrand riep modeketen H&M uit als ‘Best Retail Brand 2014’ van Europa. Ook Zara en Marks & Spencers bemachtigden een plekje in de top tien. Dit blijkt uit het rapport ‘Best Retail Brand 2014’ van Interbrand dat in november verscheen.

Modemerken

Modemerken doen het goed in de algemene lijst. Volgens Interbrand komt dat door de schaal waarop grote moderetailers werken. Als voorbeeld wordt de nummer 1, H&M , genoemd. Het Zweedse bedrijf heeft alleen al 3000 winkels in 53 landen. Jaarlijks neemt het aantal winkels met 10 tot 15 procent toe.

Succesfactoren

Volgens Interbrand kan het succes van de modemerken ook op een aantal andere punten worden verklaard. Allereerst weten de grote spelers de trends goed op te pikken en deze via social media aan de consument te tonen. Daarnaast blijven de merken flagshipstores openen op nieuwe bestemmingen. En tot slot maken de grote spelers veel gebruik van innovaties, zoals het lanceren van apps. Ook zorgen de merken dat er een herkenbare lifestyle rondom het merk wordt gecreëerd. 

Over het onderzoek

Voor deze lijst heeft het adviesbureau retailers beoordeeld op drie aspecten. Allereerst zijn de financiële prestaties van de bedrijven geanalyseerd. Daarnaast is gekeken naar welke rol het merk inneemt bij de beslissing van een aankoop van een consument. En tot slot zijn de merken beoordeeld op de concurrentiekracht die zij uitoefenen.

In het onderzoek komen kledingmerken, warenhuizen, drogisterijketens, elektronicamerken, kruideniers, woonmerken en grootwinkelbedrijven aan bod. Daarbij heeft het bureau zijn onderzoek  opgedeeld in vier categorieën: Europa, Noord-Amerika, Azië en Latijns Amerika.

Andere continenten

In Noord-Amerika is sneakermerk Coach – met een 9e plaats – het hoogst gewaarde modemerk van het continent. Nordstrom (12e) en Victoria’s Secret (15e) volgen hierna. In Azië is Uniqlo – met een 2e plaats – de beste moderetailer van Azië-Pacific. In Latijns-Amerika is de Mexicaanse modeketen Suburbia – met een 15e plaats op de lijst – de best gewaardeerde fashionretailer.

Hieronder een overzicht van de, volgens Interbrand, beste fashionretailers van Europa en hum jaaromzet:

1. H&M – 18.168 miljard dollar
2. Zara – 10.821 miljard dollar
3. Marks & Spencers – 5.633 miljard dollar
4. Next – 1.424 miljard dollar
5. Mango – 1.277 miljard dollar
6. Bershka – 1.268 miljard dollar
7. Massimo Dutti – 907 miljard dollar
8. Asos – 661 miljard dollar
9. Primark – 212 miljard dollar
10. Desigual – 209 miljard dollar