Nog een nieuw initiatief voor een kindermodebeurs
De nieuwe kindermodebeurs is een initiatief van Stefan Flint van modeagentuur Flint Brands en Rob de Vos, oud-eigenaar van kindermodemerk Jake Fischer. Datum en tijdstip zijn al bekend – 14 januari 2018 van 10.00 uur tot 20.00 uur – en de locatie wordt DeFabrique in Maarssen, die volgens Vos deelneemt als partner in de kindermodebeurs. “DeFabrique heeft de ervaring en de ruimte, een plek die ons doet denken aan de oude fabriek waar vroeger Bread&Butter werd gehouden. Plus zevenhonderd parkeerplaatsen voor de deur. Andersom kennen wij de kindermodemarkt goed. We denken leveranciers, agenturen en retailers volop kennis en inspiratie te kunnen bieden.”
Eén dag
De bedoeling is om een platform te creëren voor leveranciers, winkeliers en winkelpersoneel met een kwalitatief hoog aanbod van kindermode en -lifestyle, zodat de retailers in één dag een overzicht krijgen van de trends en ontwikkelingen in de branche. Er worden twee modeshows gepland: één voor inkopers die kennis kunnen maken met trends en nieuwe merken die over een half jaar worden uitgeleverd en een modeshow met merken die op het punt staan uit te leveren. “Hiermee laat je inkopers en verkopers zien wat eraan komt, op zowel de langere als de korte termijn.”
Grote merken
Naast nieuwe collecties en nieuwe merken, moet de beurs ook de ontwikkelingen in de retail laten zien, zoals gebruik van technologie in de winkel.Ook gaan De Vos en Flint hun best doen de grote kindermodemerken naar hun beursvloer te trekken. “Als we het zo om ons heen horen, is de Kleine Fabriek ten onder gegaan door de negatieve spiraal waarin ze terecht zijn gekomen door het wegblijven van de grote labels”, zegt De Vos. “Daardoor bleef bezoek ook weg. We willen proberen die merken terug te halen.”
Draagvlak
Of dit nieuwe beursinitiatief daadwerkelijk het levenslicht gaat zien, hangt af van het aantal deelnemers. De Vos en Flint mikken op minimaal 30 leveranciers, tien zouden inmiddels hun deelname hebben toegezegd. Wat een stand kost, is nog niet duidelijk zegt De Vos, dat hangt af van onder meer de wensen voor de stand of plek die een merk wil afnemen. “We inventariseren momenteel nog of er draagvlak is voor ons plan”, besluit De Vos. “Is die er, dan komen we snel met informatie over de kosten. Zo niet, dan gunnen we het een ander.”