Nieuw winkelconcept Bellamy Gallery doet niet aan uitverkoop
Mireille van der Sprong en Imke Bens hebben hun eerste winkel van Bellamy Gallery geopend. In Haarlem, aan de Grote Houtstraat, gingen op 18 mei de deuren open. De komende weken zullen er ook winkels openen in Den Bosch, Maastricht en Rotterdam. De modeketen richt zich op vrouwen, mannen en kinderen.
Het doel van oprichters Van der Sprong en Bens – in een vorig leven respectievelijk chief commercial officer en category manager bij de Etam Groep – is het zo transparant mogelijk zijn tegenover de klanten. Geen geheimzinnig marges, maar totale transparantie over prijsopbouw. Daarmee willen ze een revolutie in de retail ontketenen.
Geen uitverkoop
Het winkelconcept doet niet aan sale of kortingsacties, maar wil de beste prijs aanbieden. De totstandkoming van deze prijs staat uitgelegd op het prijskaartje. “Consumenten hebben geen idee hoe een prijs tot stand komt”, vertelt Van der Sprong in een persbericht. “Door volledig inzichtelijk te maken hoe onze prijzen zijn opgebouwd, willen we vertrouwen en bewustwording creëren.”
Middensegment is kapot gemaakt
“De afgelopen jaren is het middensegment kapot gemaakt. Door de komst van prijsvechters als Primark ligt de focus op prijs, met lage kwaliteit als resultaat”, zegt Van der Sprong. “Wat overblijft zijn merken in het hogere segment. Zij bieden kwaliteit, maar wel met een bijbehorend hoog, en vaak onbetaalbaar, prijskaartje. In het midden zit nu een gat. Wij bieden het beste van twee werelden: de kwaliteit van luxe merken in combinatie met het business model van discounters.”
Productie in Europa
De collectie van Bellamy Gallery bestaat uit basisitems voor mannen, vrouwen en kinderen. De kledingstukken zijn gemaakt van materialen als katoen, linnen, zijde, merinowol en kasjmier en worden geproduceerd in Europa. “Wij willen het lievelingsartikel in je kast zijn. We richten ons daarom niet op de 25 verschillende truien, maar op vier topstukken waarbij alles tot in detail klopt. Maar dan wel verkrijgbaar in verschillende kleuren en materialen”, vertelt Van der Sprong.
Geen tussenpersonen, geen extra marges
Om de prijzen zo laag mogelijk te houden, zorgt Bellamy Gallery voor simpele processen en zo min mogelijk schakels en lagen, laten ze weten in een persbericht. “Wij willen zo dicht mogelijk bij onszelf blijven. We ontwerpen de collecties met z’n tweeën, laten de kledingstukken produceren in Europa en verkopen vervolgens direct aan de klant via onze webshop en fysieke winkels. Geen tussenpersonen, geen extra marges. We focussen alleen op wat echt noodzakelijk is”.
Stijladvies
Bij aankoop van een kledingstuk geeft Bellamy Gallery twee jaar stijladvies. Consumenten kunnen de productcode invoeren op de website en krijgen dan elke maand nieuwe inspiratie toegestuurd. Als de consument het kledingstuk toch kwijt wil, vraagt Bellamy Gallery hen om deze aan familie of vrienden te geven en anders naar één van de winkels te brengen waarna zij zorgen voor de recycling.
Bellamy Gallery is te koop via de webshop en in een aantal winkels. De eerste winkel is geopend in Haarlem, en de komende weken volgen er nog drie winkels in Den Bosch, Maastricht en Rotterdam.