Nieuw kindermodemerk Pimsa: minimalistisch met iets extra’s
Vanwaar de keuze voor een eigen kindermodemerk?
“De afgelopen tijd heeft m’n leven onverwachte wendingen genomen en meer dan ooit besefte ik dat je maar een keer leeft. Het was altijd al een wens om creatiever bezig te zijn, ik werkte hiervoor in de ontwikkelingssamenwerking. Toen mijn twee zoontjes werden geboren viel alles op z’n plek. Ik merkte dat er voor baby’s nog wel veel zachte kleding te vinden is, maar zodra ze ouder worden is dat lastiger. Na de geboorte van mijn tweede zoontje ben ik mijn ideeën gaan uitwerken, zo is Pimsa ontstaan.”
Hoe omschrijf je Pimsa?
“ Er is al veel minimalistische kinderkleding, maar vaak zonder een detail dat kinderen aanspreekt. Pimsa is minimalistisch met zachte kleuren, basic modellen zonder te veel erop en eraan. Maar dan wel met een printje dat iets aan de verbeelding van een kind overlaat, waardoor hij het leuk vindt om te dragen. Mijn jongste zoontje wil het item met een konijntje bijvoorbeeld altijd aan. Pimsa heeft humor en een grappige twist. Maar de kleding zit ook comfortabel en als ouder doe je het gemakkelijk bij ze aan.”
Hoe is Pimsa ontvangen de afgelopen maanden?
“Pimsa is niet met een big bang gelanceerd, maar samen met het online gaan van de webshop. De marketing kwam pas achteraf. Alle reacties waren echt superleuk en het gaat hartstikke goed. We kregen al vrij snel bezoekers en vragen of ik de collectie bijvoorbeeld niet kon uitbreiden met grotere maten. Daar houd ik nu dan ook rekening mee. De eerste collectie was tot 4 jaar, maar ik wil ieder jaar een of meerder maten erbij.”
Heb je al plannen om uit te breiden naar winkels?
“Het eerste idee was alleen een webshop. Voor winkels moet je veel verder van tevoren een collectie ontwikkelen. Maar ik merkte dat meer verkooppunten ook meer naamsbekendheid betekenen. Ik ben daarom de afgelopen tijd naar diverse retailers toe gegaan en nu verkopen we ook in drie winkels en via het online platform Kide Fashion. Met de komende collecties wil ik de stap naar retail maken. Ik hoop meer verkooppunten te vinden, winkels die soortgelijke merken verkopen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de wat kleinere boetieks die ook exclusief speelgoed verkopen, dat past goed bij Pimsa.”
Wat kun je vertellen over je nieuwste collectie?
“De wintercollectie 2018 heet Penguins & Puffins. Het kleurenpalet is een mix van oudroze, grijsgroen, gebroken wit en donkerblauw. Alles is heel goed onderling te mixen en te matchen. Er zitten ook wat effen items tussen, maar wel in een bijzonder stofje met net iets meer details. Om de collectie nog aantrekkelijker te maken voor retailers zijn er iets meer accessoires zoals een mutsje bij het boxpakje en een vestje. Verder zijn er onder andere lange broekjes, longsleeves, truien en jurkjes. Voor de komende zomercollecties gebruik ik grotendeels biologisch katoen, voor de wintercollecties het Oeko-Tex Standard 100 categorie 1 katoen voor baby’s van 0 tot en met 3 jaar, maar ook met de wintercollecties wil ik naar biologisch katoen toe.”
Hoe zie je de toekomst voor Pimsa?
“Voor nu is het het belangrijkste om Pimsa in Nederland en ik het buitenland op de kaart te zetten. Het is de bedoeling meer aan marketing en naamsbekendheid te doen en om in meer winkels liggen. Daarnaast wil ik de collecties verbeteren en uitbreiden, grote maten aanbieden en meer met biologisch katoen werken. We willen ook uitbreiden op een andere manier, dus Pimsa niet meer beperken tot kleding. Daar kan ik nog even niets over vertellen, dat wordt een leuk nieuwtje voor later dit jaar.”
Meer info: www.pimsa.nl