Nieuw jongensmodemerk: Skurk [interview]
Hoe zijn jullie gestart met Skurk?
“Helga is al 25 jaar werkzaam in de kindermodebranche, ik acht jaar. We zijn elkaar bij het laatste bedrijf waar we werkten tegengekomen en waren beiden verantwoordelijk voor jongensmode. Ik als inkoper en Helga als product developer. We hadden direct een klik. Tijdens het inkopen kregen we het idee om zelf een jongensmerk te starten. September 2015 zijn we met het proces gestart.”
De eerste collectie lag in februari in de winkel: dat is snel gegaan.
“Absoluut. Maar hoe sneller we een collectie konden presenteren, hoe interessanter dat financieel gezien voor ons was. En een zomercollectie is voor retailers natuurlijk ook minder kostbaar dan een wintercollectie.”
Hoe ziet die lente/zomercollectie 2016 eruit?
“Dat zijn 16 items bestaand uit drie sweatshorts, drie sweaters en tien T-shirts in de maten 92 tot en met 152. We dachten: wat dragen jongens graag? Dat zijn makkelijk te combineren, comfortabele items. Een smalle pasvorm en betaalbaarheid waren daarnaast onze uitgangspunten.”
Hoe werd de collectie ontvangen?
“We zijn met een zelfgebouwd rek en een bestickerde bus het land ingegaan. Skurk on tour! Retailers waren erg enthousiast, zeker toen ze hoorden dat we een lange achtergrond in kindermode hebben. Het eerste seizoen zijn we ingegaan met 49 winkels.”
Hoe is dit eerste half jaar gegaan?
“Goed. We zijn nu met zomer 2017 bezig, de eerste samples druppelen binnen en we hebben een agent ingezet; Tomzi in Den Bosch. We doen verder alles zelf, iets uitbesteden werd door de drukte noodzaak. Sinds kort hebben we ook het pr-bureau PR4Kids ingeschakeld.”
Wat zijn de toekomstplannen met Skurk?
“We hopen in België vertegenwoordigd te worden, daar zijn we al mee bezig. Maar niet te snel, dat pakken we liever stap voor stap goed aan. 100 verkooppunten in 2017 zou mooi zijn.”