Nederlandse website vergelijkt kledingprijzen in 176 webshops
Consumenten kunnen vanaf nu de prijzen van kleding, schoenen en sieraden in 176 webshops met elkaar vergelijken door het nieuwe platform Fashionvergelijker.nl. De Nederlandse start-up heeft in samenwerking met Universiteit Twente een algoritme ontwikkeld dat op uiterlijke kenmerken van de items producten vergelijkt.
Initiatiefnemer Seppe Meinders is begonnen met het platform omdat modeitems in webshops vaak niet voorzien zijn van duidelijke artikelnummers, waardoor het voor consumenten lastig is om prijzen van kleding te vergelijken.
Via het algoritme van Fashionvergelijker wordt er gekeken naar 1.200 uiterlijke kenmerken van kledingstukken, waardoor het platform weet welk kledingstuk waar te koop is. Zo kunnen gebruikers ruim 700.000 producten met elkaar vergelijken in de webshops van onder andere V&D, Zalando en Wehkamp. Op de site kunnen consumenten vervolgens een ‘prijsalarm’ instellen: hierbij kunnen ze invoeren voor welk bedrag zij een artikel willen kopen. Wanneer het item deze prijs heeft bereikt krijgt de klant een e-mail.