TOP

Naïf lanceert vrouwenlijn: ‘Voor alle vrouwen, niet alleen de moeders’

Ruim zes jaar geleden werden Jochem Hes en Sjoerd Trompetter allebei voor het eerst vader en schrokken van de ingrediënten die ze in babyverzorgingsproducten aantroffen. Daarop ontwikkelden ze Naïf, waarvan er dit jaar ook een vrouwenlijn op de markt verschijnt op 6 juli 2017. Wat zijn de plannen verder? Een interview.

Waar begin het verhaal van Naïf?

Jochem: “Ons avontuur begon zo’n zes jaar geleden toen Sjoerd en ik allebei voor het eerst vader werden. We zaten dus letterlijk en figuurlijk met onze handen in de babyverzorging. Toen we de potjes van onze kids omdraaiden, schrokken we van een aantal ingrediënten die daarin zaten. Ingrediënten die we graag zelf niet gebruiken, dus waarom zouden we dit wel op onze kinderen smeren?”

Sjoerd: “We misten enerzijds kwaliteit en anderzijds een mooi merk dat je graag aan iemand cadeau wilt geven, of waar je blij van wordt als je het krijgt. Dit was het tweede inzicht dat de basis vormde voor Naïf. We hebben een aantal ervaren investeerders om ons heen verzameld en zijn gaan ontwikkelen. Toen we zeker genoeg waren van onze zaak hebben we onze banen opgezegd.”

Naif Foto Paul Tolenaar

Jochem en Sjoerd, grondleggers van Naïf, (foto Paul Tolenaar)

Hebben jullie ervaring met verzorgingsproducten?

Jochem: “We deden hiervoor hele andere dingen. Zo ben ik mijn carrière begonnen bij Unilever en heb ik daarna bij Google gewerkt.”

Sjoerd: “Ik ben ooit begonnen als supply en demand planner bij Exxon Mobile en ben daarna terechtgekomen bij een investeringsmaatschappij. Het was dus best een spannende stap om onze carrières te verruilen het ondernemerschap.”

Hoe heeft het merk Naïf zich ontwikkeld?

Sjoerd: “Naïf is nu drieënhalf jaar op de markt. We hebben in eerste instantie ontwikkeld in een Zwitsers laboratorium. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om met een Nederlandse producent samen te werken. Op deze manier kunnen we snel schakelen en topkwaliteit garanderen.”

Jochem: “Naast dat de inhoud van de producten hebben we geprobeerd een mooi merk te bouwen. We zijn begonnen met de verkoop in Nederland. Bij de topwinkels zoals De Bijenkorf, Soap Treatment Store en de allermooiste kinderwinkels. Tegelijkertijd zijn we het merk via pr en onze eigen online kanalen gaan laden.”

Naif 2

Sjoerd: “Zo’n eerste fase gaat wel met ups en downs. Winkeliers kennen je nog niet en terwijl jij heilig in je product en merk gelooft, doen retailers dat niet altijd direct. We moesten dus af en toe wel even slikken als we ‘nee’ kregen te horen.”

Jochem: “Maar de aanhouder wint. Omdat er in Nederland slechts 160.000 baby’s per jaar worden geboren hebben we al vrij snel de stap naar het buitenland gemaakt. Via internationale handelsbeurzen, zoals Kind & Jugend in Duitsland en Cosmoprof in Bologna, zijn we in contact gekomen met distribiteurs van over de hele wereld. We proberen met de juiste partijen het merk wereldwijd verder uit te rollen.”

Waar staat Naïf voor?

Jochem: “Naïf staat voor no-nonsense skincare. Eerlijke producten gemaakt van de allerbeste natuurlijke ingrediënten. We focussen ons op bewuste moeders die in bredere zin bezig zijn met een duurzame levensstijl. Ze zijn bezig met goede voeding, beweging en sport en in die lijn ook met verzorgingsproducten voor zichzelf en hun kind. We hebben het geluk dat dit een ‘tech-savvy’ doelgroep is die via onze verschillende online kanalen en die van onze partners goed bereikbaar is.”

Jullie starten een vrouwenlijn, komt er nog meer aan?

Sjoerd: “De vrouwenlijn was voor ons een logische vervolgstap. We krijgen bijna dagelijks de vraag van moeders of we ook iets voor hen hebben. Die vrouwenlijn, die we deze maand gaan introduceren, is ontwikkeld met dezelfde filosofie als Naïf Baby & Kids, natuurlijke huidverzorging zonder onzin. Maar wel voor iedere vrouw, dus ook voor diegene zonder kinderen. Het wordt een range met negen producten en we kunnen echt niet wachten om te introduceren.”

Naif 4

Jochem: “Voor de baby blijven we natuurlijk niet stilzitten. Later dit jaar komen we nog met eco-friendly babydoekjes. Deze zijn gemaakt van bamboe en vrij van schadelijke ingrediënten. Goed voor de huid en beter voor het milieu. En met de hoeveelheid doekjes die je gebruikt bij baby’s op een dag vonden we dat er daar nog wel wat winst te behalen valt.”

Sjoerd: “We zijn continue bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten. We proberen daarbij te kijken naar duurzame trends, maar luisteren ook naar de feedback die we van moeders krijgen. Mogelijke producten voor de toekomst zouden bijvoorbeeld een haarlotion of een 2-in-1 product kunnen zijn.”

Waar wordt Naïf verkocht?

Jochem: “We verkopen Naïf in 14 landen waarbij de landen in Europa en Azië de focus hebben. Wereldwijd liggen we in zo’n 2.500 winkels, waarvan ongeveer 800 in Nederland. In Nederland werken we met verschillende soorten retailers, variërend van Etos tot en met individuele kinderwinkels door het hele land. De samenwerkingen verschillen dus enorm. We proberen per kanaal en type retailer te kijken wat er nodig is om een zo goed mogelijk in-store beleving te creëren en doorverkoop te stimuleren.”

Sjoerd: “In het buitenland werken we met distribiteurs die we in hun marketing- en salesactiviteiten ondersturen. Zij hebben contact met lokale retailers. Het is dus hartstikke leuk om af en toe foto’s te krijgen van onze producten in de mooiste winkels aan de andere kant van de wereld.”