Modint ontwikkelt nieuwe basis voor kindermaten
De laatste keer dat er wetenschappelijk onderzoek werd verricht naar de lichaamsvormen van kinderen dateert van 10 jaar geleden. Leveranciersorganisatie Modint en TNO-onderzoeker professor Hein Daanen vonden het dus tijd worden voor een correctie, waarbij onder meer gebruik is gemaakt van de informatie van consultatiebureaus. Het resultaat: vernieuwde tabellen van lichaamsmaten, die een basis kunnen zijn voor de kledingmaattabellen van modemerken. De belangrijkste conclusie is dat in de afgelopen jaren veel kinderen in omvang, in de taille 1 tot 4 centimeter, zijn toegenomen.
Retouren terugdringen
“Als modemerk is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de juiste pasvorm van je doelgroep”, zegt Rens Tap, consultant bij Modint. “En dat je de goede maat in het label zet. Hoe duidelijker voor de consument, hoe beter. Zeker met het oog op de toenemende online verkoop. Met de juiste pasvorm en maatvoering kun je zelfs het aantal retouren terugdringen.” Over de kritiek van jeugdartsen, dat aangepaste kindermaten overgewicht bij kinderen zou verbloemen zegt Tap: “We leggen niets op, we geven alleen richtlijnen aan op basis van wetenschappelijke informatie. Het gaat ons erom dat de juiste maten in kleding met de goede pasvorm wordt vermeld. Dat is nu lang niet altijd het geval.”
De tabellen met onderbouwing zijn bij Modint verkrijgbaar voor 995 euro.