Mijn shop is top: Rounders Junior Collection
Waarom gaat de winkel na tien jaar nog altijd goed?
“Ik heb vastgehouden aan mijn mooie merkenpakket, maar ben ook op de wensen van mijn doelgroep ingesprongen. Als je afzakt naar een lager segment raak je je vaste klanten kwijt. Andere klanten blijven daarentegen denken dat je een duur assortiment verkoopt. Die consument bereik je toch niet. Mijn vaste klantenkring is gewend aan mooie, iets duurdere kinderkleding.”
Waarom kindermode?
“Voordat ik de winkel overnam werkte ik hier ook, en ik heb altijd al affiniteit gehad met kinderkleding. Vroeger wilde ik kinderboekenschrijver of kinderarts worden. Als het maar iets met kinderen was, dat is altijd blijven hangen.”
Hoe bevalt 2015 tot nu toe?
“Het leek beter te beginnen, maar weer werkte niet mee dit seizoen. Klanten zijn terughoudend, ze moeten de zomerkleding van vorig jaar nog uit de kast halen. Vergeleken met andere jaren loop ik qua verkoop iets achter. Je houdt gelukkig de klanten die niet mis willen grijpen en toch wel komen. Het voorjaar was vorig jaar heerlijk, kinderen konden shirts en shorts aan, en voor hun wordt vaak toch het eerste gewinkeld.”
Wat maakt jouw shop top?
“Ik probeer al het mogelijk te doen om het de klant naar wens te maken. Als iets niet op voorraad is doe ik alles om het juiste item te bestellen, desnoods benader ik collega’s. Je moet ervoor zorgen dat je klant niet op het web moet gaan zoeken. We hebben een televisie en speelgoed staan zodat ouders op hun gemak kunnen rondkijken. De koffie staat ook altijd klaar. En we hebben de dorpse mentaliteit, in die zin dat klanten iets op zicht mogen meenemen. Dat kan in de grotere steden niet zo gauw.”
Wat doe je aan acties en social media?
“Ik doe niet veel aan evenementen, wel aan kleine acties. Tijdens de Hartjesdag kregen klanten een goodiebag bij het spenderen van een bepaald bedrag. Zo heb ik ook twee weken de Kika beer verkocht. Wie deze aanschafte kreeg een waardebon die ze in de winkel konden besteden. Op social media post ik leuke nieuwe items en collages. Laatst kwam de winkel in beeld tijdens de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden, op een screenshot van dat moment kregen we 600 likes. Dat soort dingen vinden klanten heel leuk.”
Wat zijn je absolute bestsellers?
“Jog jeans Blue Rebel en een heel leuk zomerjurkje van Scotch R’belle. Voor tieners de bikini’s Boobs & Bloomers, die heeft vanaf bepaalde maten een voorgevormde cup, dat vinden die meiden geweldig.”
Hoe zie je de toekomst voor Rounders Junior Collection?
“De winkel moet minstens zo mooi blijven, maar ik wil meer items uit het hogere segment aanbieden. Daarvoor moet de economie natuurlijk meewerken, en ik wil onderzoek doen onder mijn klanten welke merken ze willen zien en wat ze ervoor over hebben. De laatste jaren beperkte ik me tot merken die goed liepen, de luxe snoepjes zijn eruit gegaan. Die hoop ik snel weer te kunnen verkopen.”
Facts & Figures
Eigenaar: Christa van der Linde
Adres: Bloemendaalseweg 107
Personeel: 1 parttimer
Merken: o.a. Scotch R’belle, Bellerose, American Outfitters, Blue Rebel, Flo, Diesel en Woolrich
Locatie: “A, in de hoofdwinkelstraat tegenover Albert Heijn.”
Winkeloppervlakte: 80 m²
Open sinds: overgenomen anno 2005
Website en -winkel: www.rounders-junior.nl
Wil je met jouw kindermodewinkel deelnemen aan deze rubriek? Mail dan naar redactie@bengels.nl ovv ‘Mijn shop is top’.