TOP

Looxs Revolution roept ondernemers op: ‘Ga voor de 100 dagen-regel’

Ondernemers Katja en Marc de Bot van Looxs Revolution roepen retailers in de kindermodebranche op om collecties minimaal 100 dagen tegen adviesverkoopprijzen te verkopen.

Uitverkoop: het is een geliefd gespreksonderwerp onder ondernemers, zeker nu er zowel on- als offline collecties niet zelden te vroeg tegen lage prijzen worden aangeboden. Het duo De Bot van kindermodemerk Looxs Revolution doet een oproep om minder snel en vaak te stunten. “We voelen allemaal dat de consument zich de laatste jaren anders gedraagt. Het moment van aankoop verschuift en is later dan voorheen. Als merk moet je daarin meegaan en ook je gebruikelijke leverpatroon aanpassen. Met Looxs doen wij dat al vanaf het begin. We leveren later uit dan gebruikelijk en sluiten zo meer aan op het seizoen in de winkel. Januari en juli zijn over het algemeen uitverkoopmaanden, daarom leveren wij niet in die periode.” 

Verspreiding 

Deelleveringen zijn er voor de nodige verandering in het winkelbeeld. “Door deelleveringen kunnen retailers de klant regelmatig verrassen met nieuwe collecties, daarnaast is hierdoor de financiële en logistieke druk lager. Door deze spreiding van leveren moeten we ook de uitverkoop spreiden. De latere leveringen zullen anders te kort voor de volle prijs aangeboden worden en dus geen rendement opleveren”, aldus de ondernemers. 

100 dagen

Maar het allerbelangrijkste dat Katja en Marc de Bot retailers op het hart willen drukken: gooi die collectie niet te vroeg in de uitverkoop. “We vinden dat een collectie minimaal 100 dagen tegen adviesverkoopprijzen verkocht moet kunnen worden. Daarna kunnen retailers over de overgebleven slow movers korting geven of een creatieve actie bedenken. Door op deze wijze te werken zijn er altijd aanbiedingen in de winkel en krijgt de nieuwe collecties alle aandacht voor de consument die daar juist naar op zoek zijn. Het gaat daarbij uiteraard vooral om behoud van de eigen marge.” 

Looxs Revolution levert de eerste levering van de zomercollectie voor 2019 begin februari, er wordt aangeraden om deze 100 dagen in de winkel te houden – dus tot half mei – eventueel met bescheiden kortingen of acties. Levering twee ligt dan maart 2019 in de winkel en zou dan ook 100 dagen tegen de adviesprijs in de winkel liggen tot ongeveer half juni. De derde levering komt dan april 2019, met reguliere adviesprijzen tot half juli. Dit herhaalt zich in de winter, met leveringen in augustus, september en oktober.

Op deze wijze heb je bijna gehele jaar nieuwe artikelen en aanbiedingen, aldus Marc de Bot in een toelichting. De ondernemers hopen hiermee een bijdrage te leveren aan een gezondere retailmarkt, zeker wanneer winkeliers dezelfde werkwijze toepassen op alle andere merken in hun assortiment. De Bot benadrukt dat de termijn van 100 dagen van slechts een advies is. Het is geen prijsafspraak met de retailer.