Label to watch: Mies & Co
Je merk Mies & co is op een bijzonder moment ontstaan. Hoe verliep dat?
Oprichter Ester Brouwer-Schaap (35): “De eerste ideeën ontstonden in 2013 toen onze tweede dochter Evy werd geboren. Bij haar geboorte gaf mijn moedergevoel direct aan dat er iets mis met haar was. Dat gevoel klopte. Ze werd binnen 24 uur na haar geboorte met spoed geopereerd omdat haar dikke darm voor 75 procent was afgestorven. Ze heeft vier maanden in het ziekenhuis gelegen. Gelukkig is ze helemaal hersteld.”
“In het ziekenhuis had ik de behoefte aan mooie en fijne materialen en producten om me heen. In een zeer stressvolle periode kunnen juist dit soort producten onbewust een hele positieve invloed hebben op je gemoedsrust. Die producten had ik daar niet. Ik ging zelf moodboards maken, dat zorgde ook voor afleiding. En op die moodboards is onbewust de collectie van Mies & Co ontstaan. De eerste collectie was in juni 2016 voor het eerst verkrijgbaar.”
Waar staat Mies & Co voor?
“Mies & Co is een collectie met stijlvolle producten voor de baby slaapkamer en voor onderweg. Ik werk met hoogwaardige producten uit Europa. Ik bekijk de producten door de ogen van moeders. Hun leven wordt al omgegooid als ze een baby op de wereld zetten, waarom zou je je hele huis, en dus eigen stijl, omgooien door plastic producten en felle kleuren te kopen?”
Cluches voor mama’s die stijlvol babyspullen willen meenemen.
“Ik breng producten op de markt die zacht zijn, elegant en een tikkeltje stoer. Ik gebruik veel zwart, offwhite en grijstinten. Bewust geen echt wit, omdat ik vind dat dat een product goedkoper laten lijken. De kracht zit hem in de combinaties van de andere artikelen uit de collectie. Er komen in mei hoeslakentjes die ook perfect matchen met de lakentjes en dekentjes.”
Waarin onderscheidt je merk zich van andere babylabels?
“Als je de collectie bij elkaar ziet, dan zie je een collectie die helemaal bij elkaar klopt. Stijlvol en voor zowel jongetjes als meisjes mooi. Daar is helemaal geen roze of blauw voor nodig. Toen mijn eerste dochter werd geboren was er zo weinig keuze als je het geslacht van je ongeboren kindje niet wist. Met Mies & Co kun je alles al inrichten zonder dat je hoeft te weten of je een jongen of meisje krijgt. Mies & Co is ook geen snelle, trendgevoelige collectie. De producten worden heel bewust ontwikkeld en hebben daarom ook echt hun meerwaarde.”
Je bent onlangs genomineerd voor ‘A She Story’ van de Bijenkorf. Waar staat dat voor en hoe is dat afgelopen?
“Bij ‘A She Story’ zoekt de Bijenkorf naar vrouwelijke ondernemers die hun dromen waar willen maken. Ik ben uit meer dan duizend aanmeldingen genomineerd voor de Bijenkorf Amstelveen. Daar mocht ik samen met twee andere getalenteerde dames pitchen voor een team van acht juryleden. Uiteindelijk is er gekozen voor Loubna Sadoq van modemerk voor moslima’s Sadoq.”
Heeft die nominatie nog gunstig effect gehad op je merk?
“Het is heel bijzonder wat er allemaal rondom Mies & Co gebeurd. Niet alleen door de nominatie voor voor “A She Story”, maar ook door social media en via via komen er veel aanvragen vanuit allerlei landen. En dan te bedenken dat ik een jaar geleden nog niet eens een eerste collectie op voorraad had, en dan nu bij dertig verkooppunten verkrijgbaar ben. Daar moet ik echt af en toe bij stil staan.”
Wat zijn je toekomstplannen?
“Er zijn voor in de slaapkamer en voor onderweg nog zoveel nieuwe producten te ontwikkelen. Daar ga ik verder op borduren, zodat Mies & Co die hele lading dekt, zodat er een totale collectie wordt die verkrijgbaar is bij babylifestylewinkels en conceptstores in Nederland, België en ver daar buiten.” ©