Label to watch: Lullaby Road
Wat is het verhaal achter Lullaby Road?
Isabelle van der Putten: “Voor de geboorte van mijn zoontje op in 2012 had ik een pilotenmutsje gebreid met bijpassend brilletje erop. Dit hebben we gebruikt voor het geboortekaartje met als tekst ‘Just arrived’. Achter op de kaart hebben we een vliegtuigje geplaatst met onze gegevens. De reacties waren erg leuk en ik kreeg aanvragen van andere moeders! Ik ben er meer gaan maken en een jaar later ben ik deze op de markt gaan verkopen. Dit ging zo goed dat ik andere breisters heb ingeschakeld om het over te nemen en heb ik een oud-collega gevraagd, Suzan Botter, om mij te helpen. Zo zijn we samen per 1 april 2014 officieel gestart met het label.”
Hoe kom je aan de naam?
“De naam is samengesteld uit het Engelse woord voor slaapliedje, lullaby, en dat voor weg, road dus. Hierin is het lieflijke met het stoere gecombineerd. Omdat Suzan en ik erg gecharmeerd zijn van mediterrane invloeden en onze inspiratie hier ook vandaan halen, hebben we gekozen voor een internationaal herkenbare naam.”
“Onze achtergronden verschillen. Ik heb communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd. Suzan en ik hebben elkaar ontmoet bij mijn laatste werkgever in de modebranche. Suzan heeft aan het AMFI gestudeerd en haar kennis en werkervaring sloot goed aan bij mijn capaciteiten.”
Op wie richt het merk zich?
“Op de modebewuste vrouw, moeder en oma, die de kwaliteit van leven hoog in het vaandel heeft staan en die houdt van tijdloze kleding met een knipoog. We zien dat ook vaders steeds vaker onze producten kopen, zowel bij de directe verkoop als via de webshop. Zij doen bijna net zo vaak een aankoop als de vrouw.”
Wat is de kracht van het merk?
“Ik denk dat we ons onderscheiden door onze tijdloze ontwerpen, kleurgebruik en de knipoog. We denken vanuit het kind en de ouder. Wij bedenken steeds accessoires die leuk moeten zijn om naar te kijken en net zo leuk moeten zijn om te dragen. Het vilten brilletje op de wintermutsen heeft een grote aantrekkingskracht op ouders en kinderen. Kinderen vinden het geweldig om op te zetten als ze wat ouder zijn, vanaf 2 jaar zo’n beetje. En ouders zijn blij dat hun kind eindelijk een muts hebben die ze op willen houden. En als je het brilletje zat bent, dan haal je deze er gewoon vanaf en heb je een leuke tijdloze muts.”
“Daarnaast hebben we gekozen voor een duurzame productie met duurzame materialen zoals natuurvriendelijke garen en een fairtrade productie in Nepal. Voor onze handgemaakte accessoires maken wij gebruik van natuurvriendelijke merinowol, alpacawol en biologisch pimakatoen. Deze materialen zijn heerlijk zacht, van hoogwaardige kwaliteit en voor het verfproces van het garen zijn geen schadelijke stoffen gebruikt. Een deel van het garen is zelfs helemaal niet geverfd en de kleuren hiervan behoren tot de natuurlijke tinten van de wol.”
“De producten worden met de hand voor ons gebreid door een groep vrouwen in Nepal. Deze vrouwen ontvangen hier een eerlijk loon voor dat een stuk hoger ligt dan het minimumloon in Nepal. Op deze manier kunnen ze hun gezinnen onderhouden en hun kinderen een betere toekomst bieden. Onze leverancier ziet er streng op toe dat de arbeidsomstandigheden optimaal zijn voor de breisters. Naast Nepalese vrouwen hebben we overigens ook een paar Friese dames die voor ons breien.”
Lullaby Road werkt de komende wintercollectie samen met Noeser, is dat eenmalig?
“Annuska Toebast, eigenaar van Noeser, en ik hebben elkaar ontmoet op het 100% Mama event in november 2016, waar wij allebei stonden met ons merk. Annuska benaderde ons daarna voor een samenwerking voor haar nieuwe wintercollectie AW17. Zij hadden nog geen gebreide mutsen of sjaals en zouden deze graag toe willen voegen in de vorm van een samenwerking. Toen we haar collectie zagen werden we gelijk enthousiast, we hebben toen razendsnel besloten om twee mutsen en twee sjaals te ontwerpen (zie voor voorbeeld foto hieronder, red.) die pasten binnen hun winterthema. De samenwerking met een ander merk, in dit geval Noeser, is ons goed bevallen. Wie weet wat de toekomst brengt.”
Hoe zien jullie de toekomst van Lullaby Road?
“We merken dat er steeds meer interesse in ons merk komt. Zo worden we sinds vorig seizoen uitgenodigd door de kinderkleding beurs Pitti Bimbo in Florence en naast de verkopen op de beurs Playtime in Parijs waar we al stonden, groeien we lekker door.”
“Ik kom net terug uit Peru, waar we waren op uitnodiging van de overheid en daar zijn we in contact gekomen met leveranciers van alpacawol en lokale brei-ateliers. We zijn al lang op zoek naar betrouwbare leveranciers van deze wol, dus deze uitnodiging was een schot in de roos.”
“Vorige week ontving ik een uitnodiging om deel te nemen aan een missie in Milaan waar een programma in de textiel- en modesector wordt aangeboden gericht op duurzaamheid en in nauwe samenwerking met hoogwaardigheidsbekleders. Helaas kan ik hier niet bij zijn, omdat ik op dan op de beurs in Florence sta. Maar dit zijn geweldige mogelijkheden om je netwerk te verbreden en om zakelijke contacten te leggen.
“Ook zijn we erg blij om te zien dat duurzaam ondernemen wordt gesteund door verschillende organisaties. Het is namelijk niet de makkelijkste of goedkoopste weg om te kiezen voor een duurzaam productieproces dat transparant is. Het is zo waardevol te bedenken dat de Nepalese breisters hier ook echt beter van worden. Daarnaast liggen er nieuwe concepten en samenwerkingen op de planken, dus we hopen nog lange tijd door te kunnen gaan met duurzaam ondernemen.”
Waar kan de retailer jullie bezoeken?
“We zijn online natuurlijk aanwezig, en voorlopig gaan we nog op afspraak bij winkeliers langs. We kijken uit naar een ruimte waar we onze showroom in kunnen vestigen.”
Facts & figures:
Land van herkomst: Nederland
Verkoopinformatie: De retailprijs van de mutsen ligt rond de €34,95. Van de maillots rond de €14,95.
Bestaat sinds: 14 april 2014
Hoeveel collecties inmiddels: 3 wintercollecties
Doelgroep: de bewuste vrouw
Website: www.lullabyroad.nl