Kwart moeders checkt schoenmaat pas als kind het aangeeft
Dat blijkt uit een onderzoek van schoenenketen Nelson Schoenen onder 554 Nederlandse moeders. Bijna eenderde controleert incidenteel of de schoenen van de kids nog wel passen.
Maat laten controleren
Nog geen tien procent laat de maat controleren door een specialist in een schoenenwinkel. Terwijl dat wel aan te raden is, zegt marketing manager van Nelson, Laura van Dam. “Kindervoeten zijn flexibel, waardoor ze zich snel naar de schoen gaan vormen. Om die reden zullen kinderen ook niet snel aangeven dat schoenen te klein zijn.”
Ook let slechts een kleine 18 procent erop of een schoen een uitneembaar voetbed heeft, terwijl hiermee kan worden aangetoond of een schoen nog past, stelt de schoenenketen.
Kwaliteit
Kwaliteit, pasvorm en model zijn de belangrijkste afwegingen. De Nederlandse moeder kiest het liefst voor echt leer en de klittenbandsluiting wint het van de rits. Naar prijs en merk wordt daarna pas gekeken.
Kinderen krijgen jaarlijks twee tot vijf paar schoenen. Iets meer dan de helft van de ondervraagden zegt tussen de 50 en 75 euro aan kinderschoenen uit te willen geven. Vijf procent van de mama’s is bereid meer dan honderd euro te betalen.
Tweedehands
Een kwart van de ondervraagde moeders zegt schoenen te kopen aan het begin van een nieuw seizoen. Als gedragen schoenen er nog goed uitzien, geeft eenderde van de ondervraagden het paar door aan een broertje of zusje. Het merendeel trekt haar kind geen tweedehands schoenen aan.