Kleine Veters: ‘Ik zag een gat in de markt in Rotterdam’ [interview]
Een lang gekoesterde droom die werkelijkheid is geworden. Zo omschrijft ondernemer Venus Lurks haar kinderschoenenwinkel Kleine Veters in Rotterdam, waarvan ze de deuren een jaar geleden (1 april 2017) opende. Tien jaar geleden werkte Lurks als bedrijfsleider voor een andere Rotterdamse kinderschoenenwinkel. “Zo is het begonnen”, zegt ze. “Daarna ben ik via-via in de horeca terechtgekomen. Daar heb ik altijd met veel plezier gewerkt, maar toch hielden de kinderschoenen een speciaal plekje in mijn hart. Dat gevoel werd alleen maar sterker toen ik zelf moeder werd. Van sommige schoenen kan ik zo hebberig worden, die wíl ik gewoon aan de voetjes van mijn kind. De ontwerpen mogen een bepaalde speelsheid hebben die je bij volwassen modellen niet meer ziet.”
Buurt in opkomst
Kleine Veters ontstaat min of meer per toeval. Lurks raakt in gesprek met de eigenaar van het pand aan de Rotterdamse Zwaanshals en komt erachter dat hij een nieuwe huurder zoekt. Als ze in november 2016 een kijkje komt nemen, is ze direct verliefd – op de ruimte én de buurt. “De Zwaanshals doet denken aan de Amsterdamse Jordaan van 25 jaar geleden. Vroeger was het een echte volksbuurt, nu trekken er steeds meer startende ondernemers naartoe.”
Het gebied wordt al een aantal jaar als ‘upcoming’ beschouwd, maar lijkt die status maar niet te ontstijgen. “Het is niet de makkelijkste plek om te zitten”, beaamt Lurks. “Gelukkig steekt de gemeente momenteel weer veel energie in het op de kaart zetten van het gebied. Dat trekt nieuw publiek aan. Laatst had ik zelfs klanten uit Antwerpen en Gent over de vloer. Zij waren op de tweewekelijkse Rotterdamse Oogstmarkt afgekomen, die bij mij om de hoek is.”
Ondergeschoven kindje
Wat stoer van je, krijgt ze vaak te horen, om een winkel te openen in deze moeilijke tijd. Zelf kijkt Lurks daar anders naar. “Ik zag een gat in de markt. Rotterdam heeft een tekort aan kinderschoenenwinkels, met mij erbij komt het totaal op drie. Kinderschoenen zijn vaak letterlijk het ondergeschoven kindje, terwijl het segment juist zoveel aandacht nodig heeft. Goede schoenen zijn ontzettend belangrijk voor de stand en ontwikkeling van het voetje. Daarom heb ik ook geen webshop; ik wil met eigen ogen kunnen zien hoe de schoenen zitten.”
Succesvolle start
Het samenstellen van haar eerste collectie (zomer 2017, red.) was voor Lurks de grootste uitdaging. “De meeste leveranciers waren op dat moment alweer met herfst-winter 2017-2018 bezig. Na veel mails en telefoontjes heb ik de collectie uiteindelijk tóch rond gekregen. Wat hielp, was dat ik wist wat ik deed. Er is in tien jaar tijd veel veranderd in de schoenenbranche, maar de basiskennis heb ik. Dat schiep vertrouwen.”
Ze krijgt dat eerste seizoen niet alle merken die op haar lijstje staan, toch lukt het haar om een brede collectie neer te zetten, met aandacht voor pasvorm en kwaliteit. Haar doelgroep: kinderen tot acht jaar oud. “Tot die leeftijd laten ze zich nog door hun ouders aankleden.” Kleine Veters kent een succesvolle start. Lurks: “Via social media en mond-tot-mondreclame is het nieuws snel rondgegaan; alle buurtbewoners weten me inmiddels te vinden. Ik ben te kort open om al voorspellingen te doen over de toekomst van de winkel, maar afgaande op de enthousiaste reacties in de wijk, denk ik zeker dat ik een behoefte vervul.”
Dit artikel is eerder verschenen in de rubriek ‘Nieuw Gezicht’ in Schoenvisie 6-2017 (18 augustus 2017).
Foto’s: Wilke Wittebrood & Kleine Veters