Kleine Fabriek stopt definitief
Market by Kleine Fabriek heeft het niet gered. In een persbericht laat de organisatie van Modefabriek bv weten dat ‘na zorgvuldige afweging’ definitief te stoppen met de vakbeurs voor de kindermode- en lifestylebranche. Deze beslissing is voornamelijk gebaseerd op de ontwikkelingen in de branche en de veranderingen op het gebied van retail. “Wij zijn trots op het internationale en kwalitatief waardevolle evenement dat wij de afgelopen jaren hebben neergezet”, staat in het perscommuniqué.
Zorgen
Tijdens de laatste editie van het vakevenement rees er al twijfel over de continuïteit van de beurs. Grote merken sloegen Market by Kleine Fabriek al vaker over en standhouders uitten hun zorgen over teruglopende belangstelling. Of er ook feitelijk minder bezoekers op af kwamen is niet te zeggen, Modefabriek deelt – evenals veel andere vakbeurzen – die cijfers niet.
LEES OOK: Market by Kleine Fabriek: rustig, en grote merken worden gemist
Kleine Fabriek vond voor het eerst plaats in het jaar 2000. In 2003 presenteerde Modefabriek BV de allereerste Kleine Fabriek op het Amsterdamse Westergasterrein. Kleinschalig en met een select aantal exposanten. Na een pauze van twee jaar wordt het evenement weer opgepakt in een iets grotere vorm.
Crisis
Van 2005 tot 2011 groeit de beurs, maar daarna zakt de belangstelling van standhouders en bezoekers. Door de financiële crisis en de opkomst van internetshoppen heeft de retail en de kindermodebranche in het bijzonder, het zwaar. Het zorgt uiteindelijk voor een flinke afname van het aantal kindermodewinkels zo blijkt uit recente cijfers van het CBS, wat hoogstwaarschijnlijk ook de kindermodevakbeurs heeft geraakt.
Market
In 2016 wordt Kleine Fabriek van koers: de beurs wordt tegelijk met Modefabriek gehouden, krijgt een andere opzet en wordt omgedoopt tot Market by Kleine Fabriek. De open indeling in cirkelvorm met de toevoeging kleine en dus betaalbare stands plus de mogelijkheid om ook de segmenten van Modefabriek te bezoeken, moeten de kindermodevakbeurs een boost geven. Dat is gezien de huidige beslissing om te stoppen, klaarblijkelijk niet genoeg gebleken.
Modefabriek breidt uit
In het persbericht laat Modefabriek bv tegelijkertijd weten dat ze nationaal en internationaal gaan uitbreiden met nieuwe evenementen in de creatieve sector, waaronder ook consumentgerichte projecten. Naast het grootste evenement van Modefabriek bv, Modefabriek, werden de afgelopen jaren al nieuwe evenementen gelanceerd, zoals Amsterdam Denim Days, New York Denim Days (eerste editie september 2017) en creatieve conceptuele samenwerkingen zoals LINDA.festival.