Kleine Fabriek 17 rustiger dan anders
De bezoekersaantallen lagen onder die van vorig seizoen. Maar opvallend zijn de vele inkopers uit het buitenland en de hoge kwaliteit van het bezoek. Dat meldt Kleine Fabriek in een persbericht. Bengels kreeg na gesprekken met de exposanten dezelfde indruk. Op zondag is na de middag vrij snel rustig. Het mooi weer speelt parten. Maandag, traditioneel drukker is ook nu beter bezocht. In de stand van Z8 is het zo dichtbevolkt dat inkopers buiten de stand hun orders invullen. Aan de standopbouw en fotografie is te zien dat het voorraadlabel in een aantal seizoenen duidelijk veranderd is van no-nonsensemerk in een lifestyle-brand. Marian Schwiegmann is trots op die ontwikkeling: “De veilingkistjes zijn overal vandaan gekomen. We hebben met de hele familie gewerkt aan onze stand. Daarin gaan we steeds een stapje verder.”
Waar reageerden de inkopers goed op?
De merken Jubel, Feetje en Sturdy zijn voor het eerst op Kleine Fabriek. Maurits Hendriks, van leverancier Van den Broek krijgt veel positieve reacties op dit debuut. Bovendien zijn volgens hem klanten ‘zo ongeveer uit de hele EU’ langs geweest, van het Verenigd Koninkrijk tot Rusland. Designer Henrike Bulthuis van het label Mijn krijgt goede reacties op haar ‘verhaal’: “Ik merk bij steeds meer klanten dat Mijn aanslaat omdat we streven naar duurzaamheid en fairtrade.” Positief is ook Garcia. Daar krijgt de uitbreiding van de maatserie 92-128 veel lof. Michael Verhagen van Nickelson krijgt goede reacties op de nieuwe kleuren, ‘maar men koopt de neutralen als zwart en donkerblauw in’.
Eyecatchers
Bij NoNo valt het hoge aantal eyecatchers in de collectie op. Willem van Dorst, marketing manager van NoNo bevestigd de ontwikkeling in het beeld: “Je moet je onderscheiden van de ketens door een rijke uitstraling.” Bij Tumble ’n Dry is op dezelfde manier aan de collectie gewerkt. Rose Hermans: “Onze babylijn trekt veel bekijks. We hebben hem uitgebreid tot 60 stijlen voor jongens en 60 voor meisjes. Hij zit vol gekke items voor mini-me’s, zonder het comfort voor de kleintjes uit het oog te verliezen. Fluo accentjes. Tie-dyebroekjes, lowcrotch modelletjes. In de grotere kindermaten hebben we de thema’s teruggebracht naar een verhaal. Voor de grotere jongens hebben we goed gekeken naar labels voor volwassenen en het beeld dus rustiger gemaakt.”
Tegenover Tumble ’n Dry is de stand van Euretco Label Company te vinden met de labels LCKR, Babyface, Rags Industry en Blue Rebel. De styling van deze laatste twee is dichter naar elkaar gebracht. Hans Nooij: “Blue rebel blijft een echt jeanslabel met een voorraadcollectie die niet afgeprijsd hoeft te worden. Maar de styling sluit nu goed aan op Rags.”
Positieve geluiden en weerbare merken zijn een goed teken. Toch is de branche (nog) niet uit de mineur. Nooij over de stemming onder inkopers: “Een enkeling heeft een goed jaar gehad, verder is het wisselend. Onder de stenen winkels is het ergste achter de rug. Online verwacht ik nog wel een schifting.”
Mooiste stands
Aan de stands heeft het niet gelegen. Ook dit keer sprong een aantal stands er bovenuit. Klik op de bolletjes voor de mooiste, meest ludieke en inventieve stands van deze editie. Ga naar de poll op onze homepage om je stem uit te brengen.
Volgende editie van Kleine fabriek is op 19 en 20 januari 2014.