Kledingwinkels omzet 53,3 procent meer in december 2022
Kledingwinkels hebben in december 53,3 procent meer omgezet dan in december 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 36,2 procent hoger. Online kledingomzet was 11,5 procent minder dan een jaar eerder. Met het decembercijfer is ook het cijfer voor hele jaar bekend. Die komt uit op 24,0 procent meer omzet voor kledingwinkels in 2022 t.o.v. 2021 met een 18,7 procent hoger verkoopvolume.
Ook de winkels in schoenen en lederwaren tonen vergelijkbare cijfers. In december is er 54,9 procent meer omgezet dan in december 2021 en het verkoopvolume was 48,0 procent hoger.
Kledingwinkels beter dan de rest
De kleding- en schoenenwinkels hebben het beter gedaan dan het totaal van de non-food winkels. De gemiddelde omzetstijging bij non-food kwam namelijk uit op 21,5%. De stijging in november 2022 t.o.v vorig jaar november was voor alle non-food winkels aanzienlijk minder, waarmee december een veel betere maand is gebleken.
Het zijn voornamelijk de winkels in schoenen en lederwaren, kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) die in december 2022 meer hebben omgezet dan in december 2021.
Online omzet lager
De online omzet van kleding en modeartikelen was in december 11,5 procent lager dan in december 2021. Een aanzienlijk verschil van de stijging in november 2022 van 22,2 procent t.o.v. november 2021. De daling ligt wel rond de gemiddelde daling van het totaal van de online omzet. Die was in december 11,1 procent lager dan in december 2021. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.
Detailhandel december en heel 2022
De detailhandel in het algemeen heeft in december 11 procent meer omgezet dan in december 2021. Het verkoopvolume was echter 0,5 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 5,7 procent, die van de non-foodsector met 21,5 procent. Daarnaast is in het algemeen online 11,1 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Heel 2022 heeft de detailhandel bijna 7 procent meer omgezet dan in 2021, waarmee de kledingbranche het ook in 2022 beter deed dan de rest.
Foto bovenaan: Paul van de Velde