Kledingwinkels gestegen in december 2023
Kledingwinkels hebben in december 7,3 procent meer omgezet dan in december 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume steeg ook, namelijk met 8,5 procent. In het hele 4e kwartaal steeg de omzet met 4,1% en in heel 2023 was de stijging 4,4% t.o.v. 2022. De online kledingomzet deed het heel slecht met een omzetdaling van 15,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren deden het slechter dan de kledingwinkels. In december is er 1,8 procent meer omgezet dan in december 2022. Het verkoopvolume was 0,5 procent hoger. Het hele 4e kwartaal steeg de omzet met 2,5% t.o.v. vorig jaar en in heel 2023 was de stijging 1,8% t.o.v. 2022
Kledingwinkels beter dan het gemiddelde
In december 2023 is de detailhandel in zijn totaliteit erin geslaagd om een omzetgroei van 4,2 procent te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, december 2022. Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger. Binnen de foodsector steeg de omzet met 4,6 procent, terwijl de non-foodsector een stijging van 2,6 procent liet zien. Online was er een afname van 1,2 procent in de omzet ten opzichte van het voorgaande jaar.
Online omzet veel lager
De online omzet van kleding en modeartikelen was in december 15,4 procent lager dan in december 2022. De meeste branches lieten weinig verandering zien. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.