TOP

Kindermerken en tv: de perfecte combi?

Televisie blijft voor kindermodemerken een belangrijk kanaal om de doelgroep te bereiken. Maar hoe effectief is dit medium eigenlijk?

Vanaf woensdag 2 april schitteren Fien en Teun in hun eigen nieuwe televisieserie bij RTL Telekids. Het boertje en boerinnetje zijn de onlangs geïntroduceerde characters uit de koker van Lief! Lifestyle. Naast hun aanwezigheid op tv wordt het duo flink gepromoot. Met een kleding- en lifestylelijn (via Fienenteun.nl en Lieflifestyle.nl) en zijn er meet & greets en shows door het hele land, een cd en een blog. Heel slim: Fien, Teun en de aanverwante producten worden groots en veelzijdig gelanceerd, wat ongetwijfeld snel vruchten af gaat werpen.

Prime-time

Ook June-D weet handig te marketen. Het meidenmerk dat dit seizoen voor het eerst in de winkels verkrijgbaar is, maakt een vliegende start doordat het op prime-time, 19.00 uur en 12.00 uur (herhaling) te zien is in de populaire jeugdsoap Violetta op Disney Channel. Naast de tv-uitzendingen worden ook de online uitzendingen vergezeld van June-D banners. Op de site van Violetta ontbreekt het label vooralsnog. Het jonge merk ziet de sponsoring als een mooie kans om de naamsbekendheid een boost te geven en te pijlen hoe de doelgroep reageert op het merk.

Keet! by LCKR

Maar ook Keet!, het gezicht van RTL’s Telekids heeft vanaf eind maart een eigen kledinglijn door de samenwerking met Euretco Label Company (ELC). De collectie Keet! by LCKR richt zich op 4 tot 8-jarigen en is verkrijgbaar via kinderspeciaalzaken en pop-ups stores in 10 V&D vestigingen. Keet! Is dagelijks op tv te zien, naast regelmatige optredens in het land. Jeanine Bekhof, global sales & marketingmanager bij ELC: “Daar kan geen marketingcampagne tegenop. We verwachten dat detaillisten daar net als wij veel profijt van kunnen hebben.”

Top of mind

“Tv is voor kindermarketing nog steeds een goed medium”, zegt ook José Molendijk van Bureau Keesie, communicatie, advies- en reclamebureau gespecialiseerd in het bereiken van kinderen en jongeren. “Veel kinderen kijken tv, dus als je je merk via dit kanaal presenteert creëer je een verhoogd merkbewustzijn. Wat betekent dat je top of mind kan zijn.” Maar vergis je niet in kinderen, waarschuwt Molendijk. “Ze weten feilloos wie adverteert en welke producten regelmatig in programma’s worden gebruikt. Ze zijn media wise, dat snappen ze heel snel.” Wees vooral authentiek, echt, tipt ze. “Doe je niet anders voor dan je in werkelijkheid bent, want daar prikken kinderen feilloos doorheen.”

Mix

Present zijn op televisie is dus een aanrader, maar nog effectiever wordt het als je je merk multimediaal promoot. Het kan versterkend werken als de producten die op tv te zien zijn, ook duidelijk te vinden zijn in (online) winkels. Molendijk: “Zeker in de huidige online shopcultuur kan ik het me voorstellen dat dit deel uitmaakt van de marketingstrategie.”

Meer interessante cijfers: 96% van de Nederlandse kinderen kijkt graag film. Daarnaast zijn mobiele apparaten als een laptop (93%), tablet (73%), smartphone of mobiele telefoon (57%) favoriet. Ook valt op dat muziek en beroemde mensen belangrijk zijn voor de jeugd, wat legio kansen schept voor de kindermodebranche. (bron: NOM Kids Monitor)