Just Kidz wordt ‘kindermodebeurs zonder poespas’
Na het wegvallen van Market by Kleine Fabriek, leek de kindermodebranche voor inkoop en inspiratie aangewezen op buitenlandse vakbeurzen. Nu Ruben Worms Modeagenturen samen met het World Fashion Center in dat gat springt, is dat mogelijk niet meer per se nodig. “Het wordt een basic beurs, echt bedoeld voor agenten die hun collecties willen laten zien”, aldus Worms. “Voor ondernemers zoals ik. Ik neem deze stap ook als agent van vier merken, niet als beursorganisator.”
Gratis
Just Kidz krijgt een open en overzichtelijke uitstraling waar merken direct zichtbaar zijn en er komt een looproute langs alle labels. De stands zijn universeel, poppen en banners mogen deelnemers zelf toevoegen. De toegang is gratis, exposanten betalen geen parkeergeld en bezoekers betalen een gereduceerd tarief voor parkeren. “Een simpele beurs zonder poespas”, zegt Worms. “En scherp geprijsd.” Over de bedragen wil de ondernemer nog niets kwijt.
LEES OOK: ‘Dit zijn de reacties uit de kindermodebranche op het einde van Kleine Fabriek’
Platform
Worms is al eerder medeorganisator geweest van Just Kidz. Die beurs heeft zeven seizoenen gedraaid van 2007 tot en met 2010. Het motief om die beurs te starten was om een platform te bieden voor merken in het laag en middensegment. “Het was bedoeld voor merken die niet op Kleine Fabriek konden staan vanwege bepaalde toelatingseisen”, zegt Worms. “Toen ze daar soepeler mee omgingen, liep de animo bij Just Kidz terug en uiteindelijk besloten we te stoppen.”
Enthousiast
Nu Market by Kleine Fabriek is gestopt, wordt Just Kidz nieuw leven ingeblazen. Het plan valt in vruchtbare aarde, merkt Worms. Veel agenten reageren enthousiast en meerdere bedrijven hebben al toegezegd een stand te huren. Worms: “We hebben inmiddels het minimale aantal deelnemers van twintig gehaald, maar ik wil toch wel graag minstens zestig exposanten hebben. We kunnen er zo’n tachtig tot negentig kwijt.” Half oktober besluit Worms of Just Kidz definitief doorgaat.