Ines de la Fressange maakt minicollectie voor Petit Bateau
Ines de la Fressange, artistiek directeur van het gelijknamige kledingmerk, heeft een minicollectie ontworpen voor haar favoriete merk dat al honderd jaar bestaat. De volledige winst van deze kortlopende collectie gaat naar FIDH, een organisatie die zich inzet voor het beschermen van vrouwenrechten.
Ines de la Fressange kondigt de lijn zelf ook aan op Instagram.
Fan
De la Fressange is al jaren fan van Petit Bateau. “Het is een symbool voor mijn kindertijd. Toen mijn twee dochters Nine en Violette klein waren kocht ik er heel erg veel dingen. Petit Bateau is één van de merken waar ik gewoon geen nee tegen kan zeggen als ze me een voorstel doen.”
Marinière
De ontwerpster wilde zich voor deze samenwerking focussen op de marinière, het gestreepte shirt met driekwart mouwen. Een klassieke ‘must-have’, zoals zij het noemt. “Dit item onderscheidt zich van de rest van de kortlopende collectie doordat het beelden oproept van regenjassen en gezinsvakanties”, vertelt ze. “Vrolijk met een beetje nationale trots. Daarom heb ik blauw, wit en rood gebruikt, net als in het logo van mijn merk.”
Hand geschilderd
“De strepen zijn met de hand geschilderd en een beetje ongelijk omdat het altijd goed is om gewoonten te doorbreken.” In de collectie zitten ook een coltrui, hemdje en drie slipjes. Er zijn ook kindervarianten van deze zes stijlen beschikbaar. Voor baby’s zijn er drie rompertjes. De la Fressange: “En voor wandelingen een katoenen met linnen tas die ook in rood-wit-blauw beschikbaar is, als herinnering aan het feit dat de Petit Bateau fabrieken altijd in Frankrijk zijn gebleven.”
De Ines de la Fressange Paris & Petit Bateau collectie voor FIDH is vanaf 16 november wereldwijd verkrijgbaar in de Petit Bateau winkels en online.