Inditex behaalt miljardenwinst in 2015 met dank aan Zara
Er zijn genoeg grote kledingconcerns die nog niet eens een omzet een omzet van 3 miljard euro hebben. Zalando bijvoorbeeld is nog geen schim van wat Inditex voorstelt. Het Spaanse concern maakte de jaarcijfers over het gebroken boekjaar (pdf) bekend, dat afliep op 31 januari 2016.
De cijfers geven geen reden tot klagen. Zo steeg de omzet met 15 procent naar 20,9 miljard euro. Ook de winst steeg met 15 procent. In 2014 bedroeg die nog 2,5 miljard euro, het afgelopen jaar steeg het tot 2,9 miljard euro. De aandeelhouders krijgen ook 15 procent meer dividend uitgekeerd, dat is vastgesteld op 0,60 cent per aandeel.
Zara gaat aan kop
Verreweg de meest succesvolle formule van Inditex is Zara. Het winkelconcept haalt 13,6 miljard aan omzet (pdf) binnen. Bershka staat tweede qua omzet, maar wel op gepaste afstand. Deze formule haalde in 2015 een omzet van 1,9 miljard euro.
Ook de winst voor aftrek van belasting en rente is bij Zara het hoogst. Dat bedrag staat op 2,5 miljard euro, terwijl nummer twee Bershka het moet doen met 300 miljoen euro.
Nieuwe flagshipstores
Het komende jaar zal Inditex zich focussen op het openen van flagshipstores op A-locaties. Waar de retailer zich voorheen richtte op een groei in winkelmeters van 8 tot 10 procent, wil het nu langzamer groeien met een percentage van 6 tot 8 procent.
In 2015 heeft Inditex 330 winkels in 56 markten geopend. De nieuwe Zara in Hawaii werd de 7000 winkel. Voor het komende jaar wil Inditex 400 tot 460 winkels openen.