TOP

‘In afwachting van koud weer’

Warme zon versus herfstige buien, pieken en dalen en uitverkoop of toch nog niet? Bengels peilde in de markt hoe winkeliers dit seizoen ervaren.

Alisa Safdari, eigenaar Honkie Tonkie in Oldenzaal:

“Het najaarsseizoen begon erg goed voor ons. Augustus en september waren topmaanden, maar oktober is drie keer niets. In het begin van het seizoen zijn mensen duidelijk op zoek naar nieuwe items, maar nu zijn ze in afwachting van echt koud weer. Ik ga er van uit dat het nog wel goed komt, maar klanten beginnen nu al te vragen naar de opruiming. Afhankelijk van hoe het gaat begin ik waarschijnlijk medio november. Het werkt niet mee dat veel webshops en andere winkels al snel beginnen. Dit is mijn tweede winter, maar ik merk dat het al wel veel beter gaat. Mensen durven weer meer geld uit te geven. En activiteiten als fotoshoots en Facebook genereren traffic in de winkel. Voor meisjes verkoopt Little Miss Juliette opvallend goed, naast Molo, Loff, Flo en ons nieuwe merk Creamy, dat aparte items biedt, waar mensen naar op zoek zijn. Voor jongens is de verkoop vrij stabile. De shirtjes van Funky XS zijn bijna op, vooral de shirts met lange mouwen doen het erg goed. Maar ook jassen van bijvoorbeeld McGregor slaan aan, die hebben opvallende kleuren en mooie kwaliteiten.”

Maartje de Bont, eigenaar van Kabaal + Ko in Ulvenhout:

“Ik ben blij dat het wat kouder wordt. In augustus hadden we een vliegende start, maar in september leverden we in door het mooie warme weer. Dan loopt de handel niet hard genoeg door. Al met al denk ik dat we het nog best goed doen en gelijk draaien aan vorig jaar. Scotch shrunk, de broekjes van Imps & Elfs, Brian & Nephew en Circle of Trust zijn voor mij op dit moment de toppers. Ik probeer zoveel mogelijk zelf in de winkel zijn. Ik merk dat dit toch voor veel klanten uitmaakt en bepalend is voor je business. Verder hebben we sinds vorige week een nieuwe webshop, zijn we actief op Facebook en we verzenden regelmatig een nieuwsbrief. Dat werkt goed, we hebben aardig klantenbestand van zo’n 4.000 mailadressen. We mailen ze niet plat, maar ik merk vaak dat we de week erna toch een piek kunnen noteren. Kortingen zijn bij ons nu nog helemaal niet aan de orde. Echt verschrikkelijk dat er nu al jassen tegen lagere prijzen worden aangeboden. stel ik het zo lang mogelijk uit, als het aan mij ligt starten we na Sinterklaas met de uitverkoop. De seizoenen worden steeds korter. Daar moeten we met zijn allen eens iets aan doen.”

Jeannet van der Knaap, De Kinderkleding Winkel in Amsterdam:

“Augustus begon fantastisch met twee koude weken. Daarna werd het helaas erg lang mooi weer. Deze week merk ik dat het gelukkig weer behoorlijk druk is en begint de vraag naar wat warmere spullen. Wat me opvalt is dat we voor het eerst sinds lange tijd weer meer van de duurste merken in onze winkel verkopen, zoals Wild, Petit Louie en Claesen’s. Deze collecties zijn echt de krenten uit de pap en minder mainstream, dat trekt aan. Broeken gaan sowieso altijd goed. We presteren gelijk aan vorig jaar, helaas is er nog niet erg veel verbeterd. We verkopen ook speelgoed en feestkleding, dus ik verwacht met Sinterklaas en kerst weer meer te verkopen. Pas na 5 december starten we met de uitverkoop. Recent hebben we met onze straat een brandingtraject doorlopen, waardoor we ons als een merk gaan presenteren. We willen servicegericht, verrassend, kwalitatief en klantvriendelijk zijn. Daar verwacht ik nog veel van de komende tijd.”

Eke van der Geen, ‘t Keppeltje, dames en jeugdmode in Dokkum:

“De verkoop kwam bij ons vrij laat op gang, het weer was dan ook niet echt geweldig. Desondanks hebben we inmiddels beter verkocht dan vorig jaar. De collecties zien er aantrekkelijk uit en meisjeskleding, vooral van Mim-Pi, trekt meer aan dan jongenskleding. Als het nu echt koud gaat worden denk ik dat het nog wel wat kan worden met de jassen en andere echte winterartikelen. We zien de komende weken positief tegemoet en ik denk dat we het seizoen goed gaan afsluiten.”

Audrey Zijlstra, Kidsnmore in Ede:

“We zijn half augustus van een B- naar een A1-locatie verhuisd. Nu zitten we in een van de drukste straten van Ede en dat merken we aan de toegenomen passantenstroom. Vaste, maar ook nieuwe klanten stappen sneller binnen. We hebben een hele goede septembermaand gedraaid. Ik denk dat dit met de verhuizing te maken heeft. Flo, Ninni Vi en Vingino, waar we als eerste in Nederland een shop-in-shop van hebben geopend, verkopen erg goed. Net als Cost.Bart, dat voor de meisjes prima scoort. Deze collecties hebben een goede prijs/kwaliteitverhouding, zijn draagbaar en springen sterk in op de trends. Winterjassen gaan dit seizoen wat minder, waarschijnlijk door het warme weer. Beter gaan dit seizoen de sweatpants, zowel voor meisjes als jongens. Comfort is belangrijk, merk ik door de goede ontvangst van ons nieuwe merk Carrera Play, dat jogjeans in allerlei kleurtjes heeft. Voor kleinere meisjes heb ik Someone en Billieblush toegevoegd. Als het seizoen verder verloopt zoals nu ben ik heel tevreden. En ik denk dat het belangrijk is af en toe evenementen te organiseren om actief te blijven. Een paar weken geleden organiseerden we een succesvolle modeshow met 40 kinderen en binnenkort komen er nog een aantal mooie acties aan.”