TOP

‘Ik vind de combinatie werk-privé soms heel pittig’

De combinatie werk en gezin is een actueel thema in de kindermodebranche: er werken veel vrouwen en het zijn nog steeds vooral vrouwen die de zorgtaken op zich nemen. Hoe zorg je voor een goede balans en hoe doen collega-ondernemers dat? Daarover gaat het achtergrondartikel in Bengels #2 van 7 februari 2017.

Zet je net je kind in de auto om ‘m naar de opvang te brengen, volle luier. Of hij spuugt vlak voor vertrek een mondje melk over je colbert. En een nog grotere uitdaging: een ziek kind als je die dag een agenda vol afspraken hebt. Geen werkende vrouw – ondernemer of niet – die dit niet herkent.

Impact

De vrouwelijke ondernemers die we in het achtergrondartikel in Bengels #2 aan het woord laten, kennen het klappen van de zweep. Hoewel zij ook over een goede achterwacht beschikken, blijkt het soms een hele uitdaging om werk en privé goed te combineren. Charise Rozenbeek, eigenaar van mode-label Miss Guilty weet er alles van. Ze startte haar merk op het moment dat ze zwanger was van dochter Amelle een jaar geleden. “Ik vind de combinatie werk en privé soms heel pittig. Van tevoren heb ik me niet gerealiseerd hoeveel impact een kind op je dagelijks leven heeft”, vertelt ze.

Verdelen

Uit die Emancipatiemonitor van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat werkende vrouwen hun tijd vaker moeten verdelen tussen werk en privé dan mannen. Weliswaar werken vrouwen tegenwoordig meer uren, plannen mannen vaker een papadag in en betekent het ouderschap niet automatisch dat vrouwen minder gaan werken.

Strak

Lonneke Martens en Rienke Verheul van de Rotterdamse winkel Pomme de Jus vinden het allebei belangrijk om er voor de kids te zijn. Tegelijkertijd hechten ze eraan dat een van hen altijd in de winkel staat, wat inhoudt dat er strak moet worden gepland. “Toen we deze winkel startten in 2014 was ik nog wel bang dat ik er onvoldoende voor de kinderen zou kunnen zijn en grote momenten als het afzwemmen zou moeten missen. Maar tot nog toe gaat het goed.”

Tips

Het artikel ‘Inkopen of afzwemmen’ lees je de ervaring van andere ondernemers en krijg je tips van Dorothée Jennekens van The Brand and Business Gallery over hoe je de juiste balans kunt vinden én houden tussen thuis en de zaak. Want: “Als dat niet goed loopt, heeft dat een negatief effect op de onderneming. Het is begrijpelijk dat je bij de start van een bedrijf 200 procent geeft, maar er moet wel evenwicht komen in de tijd die je besteedt aan je werk en aan je gezin, je vrienden en familie en jezelf, anders komt het met je bedrijf ook niet goed.”


Nieuwsgierig naar het hele verhaal? Neem een abonnement op Bengels! Naast al die inspirerende verhalen van merken en collega’s, biedt Bengels de nieuwste trends op gebied van fashion, interieur en kinderlifestyle! Wil je ook altijd op de hoogte blijven en bijgepraat worden over de ontwikkelingen in jouw branche? Met het Bengels Jaarabonnement ontvang 4 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de kindermodebranche. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je tot 40 procent korting op evenementen als de Trenddag.