Hoe gaat het met: Z8?
En, hoe gaat het met Z8?
“Erg goed. Ik denk dat we tevreden moeten zijn met de collecties die we op de markt brengen en de groei die we doormaken. We zijn op dit moment verkrijgbaar bij iets meer dan 300 verkooppunten, een mooi aantal. Daarnaast zien we dat winkels de collectie breder gaan voeren. Onze ervaring is dat het dan ook weer beter wordt doorverkocht. Verder is ons vorig jaar geïntroduceerde never out of stock-programma (nos) een groot succes. Soms iets te succesvol, want af en toe zijn de nos-artikelen toch even uitverkocht (lacht). Het is een uitdaging om dit op orde te houden.”
Hoe hebben jullie het afgelopen verkoopseizoen beleefd?
“We hebben een ongelofelijk goed seizoen gehad. Voor dit najaar is goed ingekocht en we zien gelukkig dat er ook prima wordt doorverkocht. Dit zien we ook terug aan het aantal nabestellingen via de b2b-site. Nog steeds krijgen we dagelijks nabestellingen. Het is november en we gaan richting het einde van het seizoen, dat is best bijzonder in deze tijden.”
Wat zijn de bestverkochte items op dit moment?
“Jurkjes verkopen altijd goed, ik denk doordat onze doelgroep, nul tot 7-jarigen vaak jurkjes dragen. Daarbij zijn ze qua kleurgebruik commercieel. De winterjassen waren verder binnen no time uitverkocht. De keuze was weliswaar beperkt, we hadden een jongens en een meisjesvariant, maar wel heel goed. Liever weinig en goed dan veel en slecht, denk ik dan maar. En het heeft wellicht ook geholpen dat ze prominent in onze brochure staan.”
Z8 bestaat binnenkort al weer 10 jaar! Wordt dit nog gevierd?
“We zijn van plan dit begin 2015 te vieren. We zijn nog bezig ideeën daarvoor uit te werken. De afgelopen 10 jaar waren één groot hoogtepunt. We zijn op een leuke, ontspannen manier gegroeid. Af en toe kijk ik met verwondering terug. En nu is het een volwaardig bedrijf.”
Wat is de kracht van het merk?
“Z8 levert uit voorraad en daardoor kunnen we snel inspelen op actuele trends. Daardoor zitten we nooit helemaal mis. En door de voorraadverkoop kunnen winkeliers in eerste instantie iets minder inkopen en later meer bijbestellen.”
Bijkopen in het seizoen wordt steeds populairder. Wat merken jullie daarvan?
“Het ontwikkelt zich duidelijk. Waardoor soms de ultieme topproducten op een gegeven moment zijn uitverkocht. Maar er zijn altijd wel items beschikbaar. We zijn ter afwisseling bezig een limited edition programma te ontwikkelen met een aantal leuke artikelen die niet direct in de huidige collectie-samenstelling passen. Met een andere styling en kleurgebruik kun je net even buiten de bekende paden wandelen. We hebben nog zoveel creatieve ideeën en het is zonde als we daar geen gebruik van maken.”
Veel kinderwinkels maken lastige tijden door. Hoe denken jullie mee?
“We helpen winkeliers zo goed mogelijk een mooi doorverkooppercentage te halen. We ruilen minder verkopende artikelen om voor commerciëlere items, zodat de doorverkoop goed blijft. Dit heeft altijd een positief effect. Sowieso hebben we veel contact met ondernemers, waardoor we snel kunnen schakelen als ze hulp nodig hebben.”
Wat kunnen we nog verwachten de komende tijd?
“De nieuwe limited editioncollectie staat gepland voor dit voorjaar. En natuurlijk de viering van ons 10-jarig bestaan. Verder kijken we nooit heel ver vooruit. Je bent zo goed als je laatste collectie, denk ik altijd maar.”
Land van herkomst: Nederland
Verkoopinformatie: 058 – 84 50 550 (contactpersonen: Nicole of Moniek)
Sinds: 2004
Doelgroep: 0-7 jaar, maat 50 t/m 128/134
Prijzen (winkelverkoop): middensegment
Te zien: in de showroom in Leeuwarden en tijdens kleine fabriek op 18 en 19 januari 2015