TOP

Hoe gaat het met: Snoozebaby?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag ‘hoe gaat het met’? Ditmaal spreken we met Marleen Rameckers, mede-eigenaar van het Nederlandse label Snoozebaby.

En, hoe gaat het met Snoozebaby?

“Er zijn allemaal leuke nieuwe ontwikkelingen gaande: deze maand ligt onze eerste newborn kledinglijn ‘Dressed to touch’ in de winkels, maar ook een nieuwe organic verzorgingslijn, met onder meer een badcape, spuugdoekjes, wiegdeken en washandje van organische bamboe en katoen, in de trendkleur van dit moment: mint.”

We kennen jullie vooral van het knuffeldoekje met de kleurige labels, waarom starten jullie met kleding?

“We zijn nu negen jaar bezig en gaandeweg hebben we meer verzorgings- en speelproducten toegevoegd. Vorig jaar besloten we dat het tijd was voor een nieuwe toevoeging in de vorm van kleding. Retailers vroegen daar al langer naar. Een marktonderzoek wees vervolgens uit dat er nog ruimte is op het gebied van betaalbare newborn kleding.”

Er is al zoveel kindermode, hoe onderscheidt Snoozebaby zich?

“We bieden een compleet plaatje. Net als onze overige artikelen zijn de kleertjes redelijk basic en comfortabel. De stoffen bestaan voor 90% uit katoen en voor 10% uit elastine. Dat laatste zorgt ervoor dat de kleertjes heerlijk zacht en rekbaar zijn. Ook gebruiken we zo min mogelijk knoopjes. Verder moeten de winkelprijzen niet te hoog zijn. We merken dat consumenten graag kwalitatieve, maar betaalbare producten koopt.”

Wat zijn de bestverkochte items?

“Het taupe pakje met lange mouwen is duidelijk het best ingekocht. Dat is gewoon een schattig pakje om te zien. Van de bestaande artikelen zijn vooral de grijze wikkeldekens en speelkleden populair.”

Hoeveel verkooppunten heeft Snoozebaby nu?

“In totaal zijn dat er 219 plus 15 webshops. Inmiddels zijn we verkrijgbaar in 30 verschillende landen. In onze 10 belangrijkste groeimarkten, waaronder België, Frankrijk, Spanje, Polen, Japan, Taiwan en Korea, willen we de komende tijd nog intensiever ons merk uitbouwen.”

Veel kinderwinkels maken lastige tijden door. Hoe denken jullie mee?

“Door te blijven innoveren en een spannend aanbod te bieden. De omzetten moeten omhoog en dat kan bijvoorbeeld door een breder aanbod te bieden. Niet alleen kleding, maar ook verzorging en speelgoed. Ook streven we naar een selectief distributiebeleid: we zijn van 78 naar 15 webshops gegaan. Ondanks dat we bij uitstek een merk zijn dat online goed verkocht, maar helaas werd er teveel gestunt met de prijzen. Als je een goede lange termijnvisie hebt, moet je bewust sturen op een bepaalde exclusiviteit.”

Wat kunnen we nog verwachten?
“We hebben besloten niet meer zoveel energie te steken in copycats die onze artikelen namaken, maar liever te focussen op meer innovatie. In beweging blijven is de enige manier om nieuwe energie in je merk te blazen. Zo willen we meer technische producten introduceren, zoals een draagconstructie die voor alle leeftijden geschikt is. Dat bestaat nog niet. Er is een lange ontwikkeltijd aan vooraf gegaan, maar in het vierde kwartaal van dit jaar zullen we dit vernieuwende product presenteren.”

Land van herkomst: Nederland

Verkoopinformatie: 020-8208250

Sinds: 2005

Doelgroep: maat 50-68

Prijzen (winkelverkoop): Kleding: van 12,95 tot 29,95 euro, de organic lijn vanaf 8,95, slofjes 9,95, mutsje 8,95 euro.

Te zien op: Kleine Fabriek in Amsterdam, Kind+Jugend in Keulen, CBME in Shanghai en diverse andere beurzen.