Hoe gaat het met My Sweet Potato?
Hoe is My Sweet Potato ontstaan?
“Op een dag maakte ik aardappelstempels met mijn twee zoontjes. Het duurde niet lang voor mijn kinderen – en hun kleren – onder de verf zaten. Toen is het idee ontstaan om iets met bedrukkingen te doen. Ik naaide in die tijd vaak kleren voor mijn kinderen, maar ik vond zelden de juiste stofjes zoals ik ze graag zag. Vanaf die dag ben ik mijn stoffen zelf gaan bedrukken, met zelfgemaakte stempels. Ik kreeg veel positieve reacties op mijn creaties en kreeg al snel de vraag om ook voor anderen te ontwerpen.”
Wat is de kracht van het merk?
“My Sweet Potato ontwerpt down to earth, handgestempelde kinderkleding onder de slogan ´a tiny stamp by nature´. Ik kies bewust voor ecologische, unieke en uniseks modelletjes. Al onze kleren dragen het Global Organic Textile Standard (GOTS)-label. Ons katoen is biologisch en het productieproces voldoet aan strenge ecologische en sociale criteria. Daarnaast zijn mijn kleren ontworpen om lang mee te gaan. We zien kinderen liever in een park dan op de catwalk paraderen. Kleren zijn er om te gebruiken. My Sweet Potato kiest voor stevige stoffen, duurzame assemblage en dito prints.”
Wat kun je over de lente-zomercollectie 2017 vertellen?
“Lente-zomer 2017 is onze eerste collectie en daardoor bewust klein gehouden. Er zijn drie prints, gesteund door drie bijpassende kleuren, die terugkomen in zes verschillende modellen. De collectie wordt verkocht als zomercollectie, maar kan eigenlijk heel het jaar door gedragen worden. Ik maakte bewust geen seizoensgebonden collectie. Dat past binnen het duurzame idee van My Sweet Potato. Mijn kleren moeten lang meegaan. Daarom zijn ze ook uniseks: op het jurkje na kunnen alle modellen zowel door jongens als meisjes gedragen worden. Onze maten zijn duomaten en gaan van de allerkleinsten tot 110/116.”
Wat zijn de bestverkochte items van het afgelopen seizoen, en hoe komt dat denk je?
“De hoodies verkopen heel goed, zeker in de grote maten. Ze zijn stoer, zitten gemakkelijk en zijn zeer geschikt voor zowel jongens als meisjes. Ze hebben een felgekleurde kap, wat maakt dat het leuk is om te combineren met een andere felle kleur. Ik kreeg zelfs recent de vraag of ik ze niet voor volwassenen wilde maken.”
Waar haal je je inspiratie vandaan?
“Omdat ik zelf mamma ben van twee jonge kindjes weet ik heel goed wat de kindjes zelf willen. Ze willen comfortabele kleren waar ze goed in kunnen bewegen, in vrolijke kleurtjes en leuke prints. Mijn eigen kinderen zijn dus mijn voornaamste inspiratiebron. Ik zie elke dag wat ze mooi en leuk vinden, wat hen bezig houdt. Tijdens mijn grafische studies in Antwerpen heb ik les gekregen van Anne Kurris, een Belgische modeontwerper van kinderkleren, en toen wist ik al dat ik ooit mijn grafische kennis zou aanwenden in de modesector. Kinderkleren zijn daar ideaal voor.”
Wat zijn de toekomstplannen?
“In de toekomst wil ik zeker uitbreiden met extra prints en wie weet ook grotere maten, want we merken dat daar wel vraag naar is. Voor de volgende collectie ben ik al volop bezig met het ontwerpen van nieuwe prints en kiezen van kleuren. Omdat My Sweet Potato zo ontworpen is dat kleine broer of zus de kleren in een ander seizoen ook kunnen dragen, vind ik het belangrijk dat je ze ook kan combineren met een nieuwe collectie. Daar hou ik rekening mee in mijn nieuwe ontwerpen. Voorlopig zijn we vooral actief in België en Nederland. Uiteraard willen we dit graag uitbreiden naar de rest van Europa.”
Waar kan de retailer My Sweet Potato bewonderen?
“Op mijn website kunnen retailers makkelijk een password aanvragen voor de b-2-b-pagina. Daar kan je het lookbook bekijken. Daarnaast hebben we een agentschap voor België en Nederland waar retailers contact mee kunnen opnemen. Zij maken graag een afspraak om de collectie te komen showen. We stonden in juli op Playtime Paris en Kleine Fabriek en plannen dit zeker ook te doen in januari. Hopelijk kunnen we daar tegen dan nog andere Europese beurzen aan toe voegen.”