Hoe gaat het met House of Jamie?
Hoe is House of Jamie ontstaan?
“Voordat ik begon met House of Jamie was ik zwanger en verliefd op Franse en Belgische kindermodemerken, maar die waren vrij prijzig. Daarom zocht ik naar soortgelijke merken in Nederland, maar ik kon ze niet vinden. Dat kwam op een moment dat ik niet meer happy was met mijn toenmalige baan en ik zag een gaatje in de markt.”
Hoe ging het opzetten van House of Jamie?
“We zijn begonnen als een online merk, dat was midden in de crisis en het ging heel slecht met fysieke zaken. Maar we kregen al gauw aanvragen van winkels, dus hebben we het hele plan omgegooid. Binnen een korte tijd ging het heel snel, onze kleding sloeg erg aan. Waarschijnlijk kwam dat omdat winkels juist zochten naar vernieuwende merken om meer reuring in hun winkels te krijgen. Binnen een jaar tijd hadden we 30 verkooppunten.”
Hoe groeien jullie nu?
“Per jaar zijn we bijna 100% gegroeid. Dit jaar lopen we ook heel goed op target. Door de collectie uit te breiden worden we steeds groter. We begonnen met accessoires, maar hebben kleding toegevoegd om te kunnen blijven groeien. Drie jaar later hebben we 90 verkooppunten wereldwijd, de meeste in België en Nederland.”
Hoe gaat het internationaal?
“België is heel groot in accessoires. Sinds we een agent in België hebben gaat het hard, zij heeft ons in korte tijd op de markt weten te zetten. In België zijn meer winkels die alleen babykamers verkopen. Consumenten willen daar graag alles van één merk, het moet matchen. Belgen geven meer geld uit, ze kopen eerder de wat duurdere merken.”
Wat zijn absolute hardlopers dit seizoen?
“Vorig jaar hebben we onze Bretonse kledingcollectie gelanceerd, ik merk dat we daarmee een heel nieuwe groep hebben aangeboord. Daardoor groei je als merk. Nu verkoopt alles met een zwarte touch het beste. De kleding en accessoires worden net wat hipper door zo’n bow tie, het is klassiek gecombineerd met hip. Dat oogt heel edgy.”
Waar kan de retailer House of Jamie bezoeken?
“We zitten naast Sloterdijk, daar vind je ons kantoor en de showroom. We gaan naar de beurzen in Parijs, maar doen er maximaal twee per jaar. Playtime Paris is met name belangrijk voor ons. In Nederland hebben we onder andere op Kleine Fabriek gestaan, maar ik heb het idee dat internationale beurzen meer zoden aan de dijk zetten. In Nederland en België weten ze ons gelukkig goed te vinden.”
Wat maakt House of Jamie zo bijzonder?
“Alle stoffen zijn duurzaam, inclusief diverse groene keurmerken. Ik denk dat we ons onderscheiden om het smokingstrikje. We zijn exclusief en luxe, maar ook praktisch. Dat zie je niet zo vaak. Wat ons ook uniek maakt is dat we year round zijn, onze collecties zijn heel lang verkrijgbaar. De accessoires van het eerste uur zijn geoptimaliseerd, 80% van de collecties is nog steeds verkrijgbaar.”
Wat zijn de toekomstplannen?
“Tot nu toe heb ik vrijwel alles alleen gedaan, alleen met behulp van freelancers en stagiairs. Maar we hebben onlangs iemand aangenomen die zich volledig kan focussen op nationale en internationale sales. Ik was wat huiverig, want je kunt zomaar heel hard groeien, dat kun je onderschatten.”
Facts & figures
Land van herkomst: Nederland
Verkoopinformatie: “Onze kleding is voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar. Ik voer combinatiematen: 56-62 tot en met 98-104. We denken erover om volgend jaar september grotere maten toe te voegen.”
Sinds: gelanceerd oktober 2012
Doelgroep: “De zwangere vrouw of de vrouw met een of twee kinderen. Moeders met meer dan twee kinderen hebben alles al. Die komen daarentegen sinds kort wel voor de accessoires. Nu komen steeds meer mannen: ze vinden de kleur zwart en het strikje stoer.”