TOP

Hoe gaat het met: Flo?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag ‘hoe gaat het met’? Ditmaal spreken we met Marc de Bot, oprichter/eigenaar van kindermodemerk Flo.

En, hoe gaat het met Flo?

“We zijn verbluft over hoe het op dit moment gaat. Ik ben gister met onze agent (Maarten Kokkeler van M-Agency, red.) op pad geweest en we behoren overal zo’n beetje in de top 3 van bestverkochte merken. We groeien nu 300 procent jaar op jaar. Dat blijft natuurlijk niet zo doorgaan, maar tot op heden gaat het ongelofelijk goed.”  

Hoe komt het dat jullie zo goed presteren?

“We bieden een vriendelijk prijsniveau. We liggen vaak bij winkels waar Flo niet het duurste merk is. Ik kan me voorstellen dat de consument het daarom snel oppakt. Daarnaast letten we sterk op mix en matchmogelijkheden. Vrijwel alles is onderling te combineren, wat goed is voor de doorverkoop. Is het ene truitje op, dan combineer je het met een ander truitje. Dat is ook voor consumenten fijn. Wij denken altijd maar: elke man moet zijn dochter kunnen aankleden. Zelfs zij kunnen bijna niet misgrijpen (lacht).”

Je hebt zelf een winkel, Ko&Flo in Oosterhout, in hoeverre hebben andere retailers daar profijt van?

“Katja, mijn vrouw, ontwerpt vanuit de winkelvloer. Ze houdt goed in de gaten wat er op onze winkelvloer gebeurt en waar vraag naar is. Ze weet heel goed wat moeders en kinderen leuk vinden: stoere, maar meisjesachtige kleding. Zo merkten we ook dat er behoefte aan baby- en jongenskleding is. De resultaten van de eerste collectie, dit najaar, zijn positief.”

Hoeveel verkooppunten zijn er op dit moment?

“In Nederland liggen we bij 220 winkels. Internationaal zijn we verkrijgbaar in onder andere Belgie, Duitsland, Spanje, Amerika en aankomend seizoen ook in China. Het is een begin van de buitenlandse expansie, het is de bedoeling dit meer uit te rollen in samenwerking met modeconcern Brndwrks, die ook verantwoordelijk zijn voor onze productie en distributie.”

Wat zijn de bestverkochte items?

“Jurkjes en rokjes. Eigenlijk allemaal wel. Het zijn ook heel gemakkelijke, snelle items, waarmee kinderen zo zijn aangekleed. Verder zijn de tricot broeken met camouflage- en pixelprint weggevlogen. Voor jongens zijn de broeken en T-shirts goed verkocht. We verkopen veel sets, waarschijnlijk ook weer door de sterke combinatie-opties.”

Wat kunnen we de komende tijd nog verwachten?

“Grotere collecties. De nadruk zal aankomende winter nog meer liggen op een uitgebreid aanbod van materialen en materiaalmixen. Hierdoor voorkom je dat in elke winkel hetzelfde beeld ligt. Herkenbaarheid is goed, maar je kunt ook te herkenbaar zijn. En de jongenscollectie wordt groter en stoerder, met meer variatie in broeken en maten. We zijn gestart tot en met 128, komend najaar zijn we voor jongens ook verkrijgbaar tot en met maat 152.”

Land van herkomst: Nederland

Verkoopinformatie: 076-5300257 (M-Agency)

Sinds: 2011

Doelgroep: baby’s, meisjes en jongens 

Prijzen (winkelverkoop): middensegment

Te zien: op kleine fabriek op 18 en 19 januari 2015