Hoe gaat het met CarlijnQ?
Even terug in de tijd: hoe is CarlijnQ ontstaan?
Carlijn Quirijnen, oprichter: “CarlijnQ is ontstaan in het begin van 2015. Ik had een webshop waar ik allerlei baby- en kinderartikelen verkocht, waaronder ook wat kleding en ik merkte dat vooral de kleding, welke ik toen nog liet maken van bestaande stoffen erg aansloegen. Omdat ik het moeilijk vond om stoffen te vinden die ik leuk vond, en deze ook nergens anders zag, ben ik zelf wat gaan tekenen. Hier vloeide eigenlijk een kleine wintercollectie uit voort, en die heb ik in september 2015 gelanceerd.”
Hoe omschrijf je de stijl van je merk?
“Vind ik altijd een lastige vraag. Ik hou enorm van printjes, maar geen hysterische printjes. En het moet ook makkelijk te combineren zijn. En unisex vind ik ook altijd wel prettig. Ook vind ik het belangrijk dat kinderen de prints leuk vinden, het herkenbaar is voor ze. Ik ben allergisch voor het woord hip, dus ik zou het dan omschrijven als comfortabele baby- en kinderkleding met eigentijdse prints.”
Hoe onderscheidt jullie merk zich?
“Ik denk dat door de simpele, herkenbare prints. Ik hou van basic kleuren, zwartwit komt in elke collectie terug, met meestal één of twee steunkleuren erbij. Alles is met elkaar te combineren en zowel door jongens als meisjes te dragen. Niks zo vervelend als iets leuks te hebben gekocht en dat je eigenlijk niet weet hoe je het moet combineren. Dat probeer ik met mijn collecties altijd voor te zijn.”
Wat zijn absolute hardlopers dit seizoen?
“Zowel de bomen- als de vogelprint is supergoed verkocht. Ik kan niet echt één favoriet aanwijzen. Sinds dit seizoen zijn ook sokken en maillots toegevoegd aan de collectie en die zijn wel een dikke hit gebleken.”
Waar kan de retailer jullie merk bezoeken?
“Wij hebben een Nederlands agentschap waar de retailers de collectie in de showroom kan bekijken (en kan inkopen). Wij hebben ons merk ondergebracht bij Sanne & Erna van S-Agency & Lux Agency. Zij hebben een tijdje geleden hun krachten gebundeld en ik ben bevoorrecht dat zij CarlijnQ hebben opgenomen in hun portefeuille.”
Welke marketingtools zet je in?
“Ik werk soms samen met Nederlandse kindermodebloggers en ik heb een groot bereik via Instagram. Dit is voor ons wel de meest krachtige marketingtool van dit moment. Bij lancering van nieuwe collecties adverteer ik wel eens in de bekendere baby- en kinderbladen. En uiteraard sta ik op de grote beurzen in Londen, Parijs en New York voor de buyers.”
Wat zijn de toekomstplannen?
“De collecties steeds een beetje meer uitbreiden, mooie samenwerkingen met andere merken aangaan en een kleine flagship store zou wel echt super tof zijn!”
Facts & figures
Land van herkomst: Nederland
Verkoopinformatie: maten 50/56 tot en met 110/116, prijzen liggen tussen de 20 en 50 euro.
Bestaat sinds: 2014
Hoeveel collecties inmiddels: 3 gelanceerd en 2 klaar om de lanceren (SS17 en AW17)
Doelgroep: 0 – 6 jaar
Website: CarlijnQ.nl